RECENSIE: The Antler King - The Antler King

Cover The Antler King - The Antler King
2012-02-24 Hooverphonic, een van de meest succesvolle Belgische bands in Europa. Ze hebben al een flink aantal zangeressen versleten en nu de band met Noémie Wolfs onlangs aan haar vijfde zangeres toe was, is het best interessant om te zien waar de voormalige zangeressen zich ophouden. Leverde de in 2010 vertrokken Geike Arnaert met voormalig producer en oprichter van Hooverphonic, Frank Duchêne een succesvolle debuutplaat af, zo maakte Kyoto Baertsoen in de `00s naam met haar triphop project Lunascape. Liesje Sadonius doet onder de naam Suzanina ook nog steeds mee. Een naam die echter nog ontbreekt aan dit lijstje is die van Hooverphonic`s eerste; Esther Lybeert. Later bekend als singer/songwriter Mrs. Hyde slaat ze sinds kort de handen ineen met singer/songwriter Maarten Flamand. Met The Antler King behoorde ze tot voor kort tot een van de beter bewaarde geheimen van België, maar daar komt met het verschijnen van debuutalbum The Antler King snel verandering.

Wanneer je The Antler King hoort is Hooverphonic wel in de buurt, maar nooit te dichtbij. Dat is niet vreemd als je bedenkt dat Frank Duchêne verantwoordelijk is voor de productie. Met de achtergrond van Maarten, die vooral bekend is om zijn hardere gitaarwerk, zou je een stevigere sfeer verwachten. In plaats hiervan valt het album juist op door zijn harmonieuze, melodieuze muziekstukken. Maar meer nog om de goed gekozen bijzondere invulling die zorgt dat de liedjes steeds uit andere invalshoeken komen. Neem het geweldige, maar misschien niet het meest toegankelijke ‘Heroes’. Dit hoogtepunt is opgebouwd uit handclaps, een tokkelend gitaartje en stemmige, maar ook in het rondvliegende backings. Samen met Esther`s Madonna-achtige zang tijdens het refrein houdt de track je stevig in bedwang. Als het wat toegankelijker moet weet het duo in ‘Alone’, met behulp van de backing vocals van Africapella (werkte eerder samen met Sioen), een meeslepende popsong te maken.

Een ander pluspunt aan de songs is het karakter. Ze klinken als kleine soundtracks. En The Antler King verzandt daarbij niet in een herhalingsoefening. Nee, hoewel de songs klinken als een deken dat je omringt, wisselen stemming en ritme geregeld. Neem het walsmodel van ‘Satchel’ of het tergend langzaam wegklappen van de tijd in ‘Easier To Conceal’. Maar ook het zwoele, vuige ‘Does Anybody Care’ weet op die manier moeiteloos te overtuigen. Het enige wat zelden verandert is de heldere zang van Esther. De sterke backings en het aanwezige maar zelden dominante gitaarspel van Maarten vormen wat dat betreft een grotere verrassing.

De muziek op The Antler King is over het algemeen niet radiovriendelijk genoeg, maar het duo zal er toch een grote groep muziekliefhebbers mee weten te winnen. The Antler King levert namelijk een knap debuutalbum af met louter sterke liedjes, die bovenal voorzien zijn van een hele eigen touch en dat is vandaag de dag echt geen vanzelfsprekendheid.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:The Antler King Label:Coast To Coast
Cover The Black Atlantic - Darkling, I Listen

The Black Atlantic - Darkling, I ListenRuim twee jaar geleden debuteerde The Black Atlantic met het album...