RECENSIE: Anneke van Giersbergen en Martijn Bosman - De Beer Die Geen Beer Was

Cover Anneke van Giersbergen en Martijn Bosman - De Beer Die Geen Beer Was
2012-02-24 The Bear That Wasn’t is een kinderboek uit 1946, geschreven door tekenfilmmaker Frank Tashlin. Het boek gaat over een beer die bij het ontwaken uit zijn winterslaap ontdekt dat het bos verdwenen is. Waar eerst nog bomen stonden, staat nu een fabriek. De beer gaat verhaal halen bij de mensen, maar krijgt te horen dat hij geen beer is, maar een eigenwijze man.

Ook de beren in de dierentuin vertellen hem dat hij geen beer is, want beren horen volgens hun in een hok. De beer wordt aan het werk gezet in de fabriek en langzaamaan begint hij zelf ook te geloven dat hij een man is. Totdat de winter begint. Instinctief zoekt hij een warme plek voor zijn winterslaap en zo komt hij erachter dat hij toch een beer is.

Anneke van Giersbergen (The Gathering, Agua de Annique) en Martijn Bosman (Bob Fosko, Kollektief Roest en Wrakhout) maakten samen de theatervoorstelling De Beer Die Geen Beer Was, gebaseerd op The Bear That Wasn’t. In 13 liedjes vertellen Van Giersbergen en Bosman het verhaal van de beer en de fabriek. Tussendoor wordt er af en toe iets verteld door Jellie Schippers, die het stuk ook regisseerde. Het verhaal is op een paar kleine punten gewijzigd, maar het plot is onveranderd. De belangrijkste aanpassing is het vervangen van de dierentuinberen door circusberen.

De Beer Die Geen Beer Was is bedoeld voor kinderen, maar het is voor hun ouders ook zeer de moeite waard. Natuurlijk is het het leukst als je ook de voorstelling hebt gezien, maar de muziek op De Beer Die Geen Beer Was kan ook prima op zichzelf staan. Het knappe is dat Van Giersbergen en Bosman erin slagen om de sfeer van teksten in de muziek terug te laten komen. Zo is ‘Ik Vind Het Fijn Een Beer Te Zijn’ een lieflijk liedje over de geneugten van het beer zijn. Akoestische gitaar en accordeon spelen de hoofdrol, naast de prachtige stem van Van Giersbergen.

‘Het Fabriekslied’ is daarentegen een industrieel aandoend stuk ketelmuziek in de lijn van Tom Waits, De Kift en André Manuel. Ook ‘De Fabriek Gaat Sluiten’ heeft een harde, industriële sound. In ‘De Circusberen’ horen we, heel toepasselijke, vrolijke circusmuziek. ‘De Sneeuw Valt’ is een melancholisch, verstild liedje. Ook het mooiste liedje op De Beer Die Geen Beer Was, ‘Wat Is Er Aan De Hand’, is melancholisch met mooie samenzang van Van Giersbergen en Bosman.

De Beer Die Geen Beer Was is een erg mooie plaat vol prachtige liedjes en een goed verhaal. Uw recensent heeft het nog even met zijn zevenjarige dochter overlegd en zij was het volledig met deze conclusie eens.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Anneke van Giersbergen en Martijn... Label:Productiehuis Oost Nederland
Cover Steve Hogarth & Richard Barbieri - Not The Weapon But The Hand

Steve Hogarth & Richard Barbieri - Not The Weapon But The Hand Steve Hogarth is vooral bekend als zanger van Marillion, de band waar hij...