RECENSIE: Band of Skulls - Sweet Sour

Cover Band of Skulls - Sweet Sour
2012-03-19 Het is Band Of Skulls vaak verweten dat ze iets te veel beïnvloed zijn door bands als The White Stripes en The Kills. Hierdoor komt het eigen geluid van de band zelden echt tot uiting en zullen ze nooit indrukwekkend worden. De band zelf lijkt zich er niet zo druk om maken, hun nieuwste album Sweet Sour vervolgt de eerder ingeslagen weg. Het uit twee mannen en één vrouw bestaande gezelschap speelt wederom een heerlijke mix van blues, rock en gelieerd stampwerk.

Met dat stampen zit het zeker goed. Van opening ‘Sweet Sour’ tot en met ‘The Devil Takes Care Of His Own’ knallen de nummers lekker rauw door. De helft van de tracks zijn voorzien van deze heerlijk hard slaande drums, dreigende gitaarrifs en makkelijk meeschreeuwbare refreinen. Ideaal voer voor de festivalweides.

Ook in de hoek van meer naar ballade neigende nummers weet The Band Of Skulls lekkere liedjes in elkaar te draaien. ‘Lay My Head Down’ begint met een langzaam ritme waar het vrouwelijke lid van de band neuriënd overheen zingt. Op het moment dat het nummer ietwat gezapig over begint te komen knalt er een voortreffelijke gitaarsolo los. Een episch nummer dat niet mag ontbreken bij een plaat als deze.

Je zou kunnen zeggen dat Band Of Skulls met hun nieuwste release wederom reeds begaande paden betreed. Dat is zeker waar, niks op Sweet Sour is niet eerder gedaan. Desondanks bevat de plaat een flinke lading lekkere festival nummers. De combinatie van gitaarwerk, harde drums en makkelijke meeschreeuwbare refreintjes zouden een feestje makkelijk op gang moeten kunnen brengen. Geen enkele reden om Band Of Skulls voor het volgende seizoen te negeren dus. Daarnaast zou het zomaar kunnen dat het drietal, net zoals The Black Keys, binnen een paar jaar hun grote doorbraak album in de schappen leggen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Band of Skulls Label:Pias
Cover Daniel Lohues - Gunder

Daniel Lohues - GunderDe eerste keer dat ik iets van Daniël Lohues hoorde was in 1997. Met zijn...