RECENSIE: Zico Chain - The Devil In Your Heart

Cover Zico Chain - The Devil In Your Heart
2012-04-21 Kennen jullie Zico Chain al? Die hebben hun geluid een stuk toegankelijker gemaakt om zo een groter publiek te kunnen bereiken. Tussentijdse single ‘These Birds Will Kill Us All’ gaf al een hint dat ze hun grunge-roots achter zich zouden laten. Vreemd genoeg staat deze track niet op het nieuwe album The Devil In You Heart. Het rauwe randje van hun eerste EP en vorige album Food zit er nog steeds, maar is lang niet meer zo aanwezig. De band van Chris Glithero valt nu in het rijtje van grote hardrock-acts als Seether en Shinedown.

Eerder genoemde track ‘These Birds Will Kill Us All’ is een perfecte indicatie van hoe de nummers op dit album in elkaar zitten. Ze kennen meerdere lagen, verschillende tempowisselingen, het couplet kent een opbouwende vorm, waarna het refrein op bombastische en beladen wijze los gaat. Alles klinkt een stuk meer volwassen. Ze hebben hun kwaaie jeugdigheid achter zich gelaten en zijn niet bang om zich wat gevoeliger op te stellen.

Dat wil niet zeggen dat het rauwe compleet weg is. De strot wordt zo nu en dan nog wel eens open getrokken zoals op ‘Evasion’ en in afsluiter ‘I Am The Silence’. In deze context klinkt het vreemd, want de nadruk ligt meer op de gevoelige zangstem van Glithero. Zodoende voelt het meer aan als een overblijfsel van het vroegere werk om de fans van toen tevreden te houden.

Hoogtepunt van de plaat is ‘Mercury Gift’ waarbij ze gebruik maken van een strijkkwartet om het toch al bombastische geheel nog voller te maken. Met ‘More Than Life’ hebben ze zelfs een powerballad te pakken, waarbij datzelfde strijkkwartet nogmaals om de hoek komt kijken. Alle nummers zitten bomvol met dat soort dingen. Hierdoor krijg je tegen het einde van de plaat wel het gevoel dat je even naar adem moet happen, want het geheel is verre van luchtig te noemen.

‘The Devil In Your Heart is een net iets té gelikte plaat geworden, waarmee het de band zeker moet lukken een groter publiek te bereiken. Het collectief klinkt niet langer als een goede kopie van Nirvana, maar is er duidelijk op uit om in stadions te spelen. Zico Chain heeft hier ruim vijf jaar aan gewerkt en wilde er absoluut zeker van zijn dat er geen scherpe randjes meer aan zaten. Dit resulteert in een matig album waarbij wel erg veel op veilig gespeeld wordt. Ze doen leuke dingen en het zijn leuke liedjes, maar echt vernieuwend of spannend is het allemaal niet.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Zico Chain Label:Suburban
Cover Sean Taylor - Love Against Death

Sean Taylor - Love Against DeathBruce Springsteen was boos over het gedrag van de bankiers en dat was te...