RECENSIE: The Third Coast Kings - Self-Titled

Cover The Third Coast Kings - Self-Titled
2012-05-07 Wat een heerlijke plaat! Liefhebbers van funk, soul, jazz en blues zijn misschien al op de hoogte. Maar mocht je niet zo thuis zijn in deze stijl; het debuutalbum van The Third Coast Kings is uitermate geschikt om je er nu eens in te verdiepen. Dit acht koppen tellende gezelschap uit Detroit heeft vanaf het uitkomen van de single ‘Give Me Your Love’ en b-kant ‘Tonic Stride’ al heel wat lof geoogst van de kenners uit het circuit. Naast de hulde in eigen land wisten ze ook Internationaal voet aan de grond te krijgen. Met name in de UK werd de formatie geprezen om hun verslavende combinatie van deep funk en soul. Een stijl waar tot voor kort maar weinig nieuw degelijk materiaal gemaakt werd. Op Sharon Jones en The Dap Kings na dan.

De lof is hoorbaar niet voor niets, want zelfs een leek kan bij het beluisteren van The Third Coast Kings horen dat dit clubje twaalf songs lang uitstekende muziek maakt. De ritmesectie door drummer James ‘Gemstone’ Keovongsak en bassist Steve Barker is uitermate strak, waardoor de overige muzikanten moeiteloos hun kwaliteiten kunnen etaleren. Zo scheurt trompettist Ryan Dolan er drie kwartier naar hartenlust op los, net als trombonist Terry Kimura. Om van saxofonisten Alec Cooper (tenor) en Brian Einstein Lassiter (Alt/Bariton) maar niet te zwijgen. Zij geven geregeld een jazzy vibe aan de songs, bijvoorbeeld op ‘Emcee Marie’.

Het album is deels instrumentaal en deels met vocalen. Vooral de vocalen van Sean Ike weten moeiteloos te overtuigen. Met het eerder genoemde ‘Emcee Marie’, maar ook met ‘Roughneck’ en ‘Spicey Brown’ weet hij de band te voorzien van goed gedoseerde vocalen. De vocalen van Michelle ‘The Belle’ Camilleri zijn wat soulvoller en komen voornamelijk op ‘Tonic Stride’ goed uit de verf. Op de single ‘Give Me Your Love’ lijkt ze echter wat power te kort te komen. Dat hoeven we gelukkig niet te zeggen van het heerlijke gitaarspel van Andy Filisko die vooral op ‘Case Quarter’ en ‘Cop It Proper’ excelleert.

The Third Coast Kings is een fijne diepe plaat die verslavend werkt. Het laat je ledematen spontaan meebewegen op de funky beats en de dikke baspartijen. The Third Coast Kings zetten zich met hun debuut meteen op de kaart. Het is eigenlijk jammer dat deze getalenteerde muzikanten niet op het affiche van North Sea Jazz vermeld staan, want daar zouden ze niet misstaan.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:The Third Coast Kings Label:Sonic Rendezvous
Cover UFO - Seven Deadly

UFO - Seven DeadlyMet Seven Deadly heeft UFO de mijlpaal van twintig albums bereikt....