RECENSIE: Cancer Bats - Dead Set On Living

Cover Cancer Bats - Dead Set on Living
2012-05-06 Even de meubelen aan de kant, want er mag gemaaid worden met de armpjes en beentjes. Direct toegegeven, dit is een clichématige opening van een recensie. Maar in feite raapt Cancer Bats ook al sinds jaar en dag een aantal clichés uit genres als metal, hardcore, punk en alternatieve rock bij elkaar. Verdienstelijk. Zo ook op hun nieuwe album Dead Set On Living.

De Canadese boze mannen schrijven, tussen hun tourbeurten door, vrolijk verder aan een oeuvre dat bestaat uit uren lang puur gitaargeweld, ondersteund door knoertharde drums, venijnig geschreeuw en sporadisch echt gezang. Dead Set On Living is niet anders. In vrijwel elke track hoor je de combinatie van eerdergenoemde genres, terwijl het je oortjes op vakkundige wijze wordt ingestouwd.

De band laat zien een zekere progressie te boeken door de jaren heen. Ook op dit album is er muzikaal vooruitgang geboekt. Vooral de riffs zijn interessanter, en de afwisselingen zijn, alhoewel niet vernieuwend, heel goed dragelijk. Toch is het jammer dat er niet voor een iets sterkere afwisseling is gekozen in het volume van nummers over de hele linie, om enige verveling tegen het einde van het album te voorkomen. Daarbij gelijk ook een belangrijk punt van kritiek: Cancer Bats had eigenlijk meer kunnen pullen dan dat ze nu doen.

Toch staan er een aantal smakelijk tracks op de plaat. ‘Bricks And Mortar’ is daar de voornaamste van. Het uiterst lompe nummer heeft ietwat vreemde breaks, maar een dusdanig catchy refrein en zulke beklijvende, doch lompe riffs dat je er wel van moet houden. Het blijft echter verbazen dat dit nummer, samen met ‘R.A.T.S.’ de ouverture vormt van Dead Set On Living. Beide tracks zijn een tikkeltje traag en daardoor een wat premature opening.

‘Road Sick’ was daar meer geschikt voor geweest, een ultiem boos liedje in de hoogste versnelling. Dat zou een opener zou, die het lompe ‘Bricks And Mortar’ meer tot zijn recht zou laten komen.

Dead Set On Living rommelt, rammelt en ratelt vrolijk voort met ups and downs. De meeste tracks zijn lekker, maar het geheel ligt wat zwaar op de maag. Cancer Bats komt met een album waar ze vooral muzikaal enigszins trots op mogen zijn, maar waar het echte albumgevoel ontbreekt. Dus dan maar weer een live-set checken.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Cancer Bats Label:Hassle Records
Cover DZ Deathrays - Bloodstreams

DZ Deathrays - BloodstreamsIn genres met het adjectief trash mag veel. Heel veel. Elke oneffenheid mag...