RECENSIE: Kitty Contana - Kitty Contana

Kitty Contana - Kitty Contana
2006-03-27 Er kan in ieder geval een ding over Kitty Contana gezegd worden: sympathieke rock ‘n’ roll met een vette knipoog. Zoals de mannen uit Roelofarendsveen zelf zeggen: "Het gaat vooral om de lol. Muziek moet gewoon leuk zijn". Deze instelling komt duidelijk naar voren op het titelloze debuutalbum van een tweejarige Kitty Contana. De aanstekelijke muziek van de band is typisch festivalmateriaal. Kitty Contana is een live-band die je minstens een keer on stage gezien moet hebben.

De term Gefreakte Beachboys is wel eens gevallen vanwege hun mix van verschillende muziekstijlen, vrolijke optredens en komische ondertoon. Gefreakte Beachboys zijn het zeker want er is geen touw vast te knopen aan de persoonlijke stijl van de band. Dit mag dan wel het uitgangspunt zijn van Kitty Contana maar als je naar de plaat luistert, is het soms een beetje teveel van het goede. Het album laat zeker een band met potentiële pit zien, maar enige verfijning van hun stijl zou hun tracklist niet misstaan. Soms lijkt het dan ook alsof ze af en toe de plank finaal misslaan met bijvoorbeeld de laatste track van het album: Nenenecis. De tropische klanken zijn niet bepaald ‘impressive’.

De tracks die het beste uit de verf komen, zijn dan ook de nummers die minder chaotisch zijn qua genremix. Luister met een gerust hart naar nummers als One Of A Kind en Do You Wanna Take A Ride en de gevoelige rocksong Like Everything. heb je trouwens vast wel eens op Kink FM voorbij horen komen. Porncar is een wat ruiger rocknummer met een rustig middenstuk. Een prima nummer waarbij de balans niet doorslaat en het komische aspect ook daadwerkelijk leuk blijft.

Een nummer als RNT heeft een swingende uitwerking, maar het Amerikaanse gezwets mag voor het totaalplaatje best achterwege gelaten worden. Gewoon die strot openzetten en ervoor gaan zonder gelul. Hun ervaring met theaterproducties klinkt namelijk door in sommige nummers en is een beetje ‘over the top’.

Op een nummer als Sexy Sandwich komt de stem van leadzanger Deef den Hartogh prima uit de verf. Het is wel duidelijk dat den Hartogh een punkband op zijn c.v. heeft staan. Zijn ervaring in de band Only Entertainment werpt zeker zijn vruchten af.

In ieder geval weer eens een welkome afwisseling; een band die zichzelf en vooral zijn muziek niet al te serieus neemt. De ‘cake’ van Kitty Contana moet je dus gewoon geproefd hebben. Het debuutalbum laat een veelzijdige en afwisselende poprockband zien die duidelijk veel lol heeft in muziek maken.
Recensent:Roxana König Artiest:Kitty Contana Label:Eigen Beheer
Textures Drawing Circles

Textures - Drawing CirclesToen Textures in 2003 het zelf opgenomen debuut ‘Polars’ uitbracht was het al...