RECENSIE: Parov Stelar - The Princess

Cover Parov Stelar & Band - The Princess
2012-05-22 Het is al vaak geroepen; de hedendaagse muziek heeft de hokjesgeest van genres achter zich gelaten. Maar Parov Stellar is zo’n type die het niet bij één cross-over houdt. Al jaren niet, overigens. Wie hem niet kent, moet even de te gekke dancevideo van ‘The Catgroove’ checken op Youtube. Genres zijn voor mietjes en combinaties zijn eindeloos, zo’n instelling heeft hij. En ook op het nieuwe dubbelalbum van de muzikale duizendpoot, genaamd The Princess vliegen de invloeden voorbij.

Kort samengevat kan de hoofdmoot van de muziek op The Princess worden gekoppeld aan swingjazz, dance en lounge. Maar net zo makkelijk passeren RnB, funk, electro, big band-muziek, balkanbeat, pop en een nog veel breder scala aan muzikale invloeden.

Om het de luisteraar toch een beetje makkelijker te maken, is The Princess verdeeld in twee albums. Het eerste is meer een plaat van een echte band, terwijl de tweede cd een collectie van niet of alleen op vinyl uitgebrachte meer dance-georiënteerde platen. Dj-werk dus.

Op de eerste cd, die de sterkere is van de twee, geeft Parov zijn talent als bandleider weer. Een achtbaan aan tempo’s ontvouwd zich, terwijl de veelal door piano begeleide nummers de revue passeren. Ultiem vrolijke zomerhit ‘All Night’ is de vroege gangmaker op deze schijf, die net zo makkelijk loodzware tracks als ‘The Princess’ bevat. Welke straat er echter ook wordt ingeslagen, de nummers staan als een huis. Met rijke arrangementen, meesterlijke basgitaar-riffs, hobbelende piano, zeurende sax, prima zangers en zangeressen weet de plaat te boeien, ondanks de onorthodoxe afwisselingen in nummers en over de hele linie. En dan is het feit dat de nummers soms (deels) afgemixt zijn in jaren ’30 versies alleen maar gaaf.

Cd nummertje twee is dus meer een dansbare verzameling liedjes En ook hier is het niveau hoog en de muziek aanstekelijk. Neem bijvoorbeeld ‘Sally’s Dance’, wederom een zomerse partyhit die domweg zijn weerga niet kent. Zelfs als er meer gefocust wordt op dance en de jazz-invloeden meer repetitief zijn, is het nog steeds gaaf dat Parov het hele zooitje weet te combineren tot een coherent en toch heel uniek geheel. Het is een tikkie ‘We No Speak Americano’, maar dan van een niveautje hoger.

Al met al is The Princess gewoon een plaat om van te smullen. Misschien is het allemaal al wel eens eerder gedaan, maar Parov Stellar geeft je er veel van. En laat het ook nog eens heel lekker klinken.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Parov Stelar Label:Painted Dog Records
Cover 24 Pesos - When The Ship Goes Down

24 Pesos - When The Ship Goes DownDe Britse bluesband 24 Pesos deed al enkele succesvolle optredens in ons...