RECENSIE: Ben Caplan - In The Time Of The Great Remembering

Cover Ben Caplan - In The Time Of The Great Remembering
2012-06-10 De foto van Ben Caplan doet vermoeden dat het een verwarde wetenschapper is die je aanstaart. Niks is minder waar, de wildbehaarde man met bril is singer-songwriter. Ben Caplan is al vaak vergeleken met Tom Waits en, hoe afgezaagd ook, na een eerste luisterbeurt is dat de naam die meteen opborrelt. Bij nadere beluistering dringt het besef op dat Caplan nog veel meer te bieden heeft.

In The Time Of The Great Remembering, zoals het album heet, opent gelijk met het rokerige en duistere ‘Southbound’. Met een prachtige viool die overal doorheen snerpt, zingt Caplan een duistere versie van een lied dat als een oud Iers zeemansnummer aanvoelt. Ook ‘Down To The River’ wordt gekenmerkt door deze intense viool. Zijn rokerige stem vult hier wederom de combinatie van harde drums met viool zeer sterk aan.

Door deze duistere nummers aan te vullen met enkele meer opbeurende ritmes weet Ben Caplan de gehele cd boeiend te blijven. Tijdens ‘Leave Me Longing’ ontpopt de zanger zichzelf tot een prachtige singer-songwriter in de stijl van James Vincent McMorrow. ‘Beautiful’ daarentegen biedt een vrolijk swingritme. Met name het refrein van dit nummer nestelt zich lekker in het hoofd. Daar tussendoor duiken er ook Leonard Cohen waardige wijsheden in de nummers op.

Op In The Time Of The Great Remembering bewijst Ben Caplan een verrassend geluid in het roots genre te zijn. Op sublieme wijze combineert de zanger zijn rokerige Tom Waits stem met verschillende subgenres. Desondanks zit er een duidelijke lijn in de plaat die afgespeeld is voordat je het beseft. Van Ben Caplan & The Casual Smokers gaat Nederland nog veel horen!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Ben Caplan Label:Cool Buzz
Cover Seita - Asymmetric Warfare

Seita - Asymmetric WarfareBraziliaans, thrashy deathmetal, teksten over onderdrukking, slavernij en...