RECENSIE: Seeka - Seeka

Cover Seeka - Seeka
2012-06-01 Een meisje met een gebruinde huid, een drankje, een geile blik en hele dikke tieten. Tja, als dat op de voorkant van een cd staat, samen met de artiestennaam Seeka, slaat het metertje van de vooroordelen uit naar de categorie middelmatige Nederhopper. Gelukkig zijn vooroordelen er om gecorrigeerd te worden, want het Amsterdamse bandje Seeka komt op het gelijknamige debuutalbum met een hele stevige mengelmoes waarin rock de hoofdrol speelt en middelmatigheid een ronduit onterechte kwalificatie zou zijn.
Het drietal maakt muziek die het midden houdt tussen rock, wat hiphop en een vleug funk. Daarbij valt op dat er uitstekend gespeeld wordt met de grenzen en bruggen van deze genres en dat die zonder schaamte ook wel lichtjes worden opgerekt. Dat doet echter niets af dat vanaf opener ‘Fly High’ een dansbaar, maar tegelijk stevig en toch zwoel gevoel wordt opgeroepen. Dat dankt de band aan de stuwende drums en de scherpe gitaar, die het harde geraamte neerzetten, waar zanger Alvin Lewis met een zwoele en toch heldere stem – het doet wat denken aan Lenny Kravitz – lekkere zanglijnen overheen spant.

Hoogtepunt van het album is ‘Ground’, waar een uptempo funkrock-riffje de toon zet en allerlei aanvullingen als een ‘to-doe-doe’-achtergrondzangpartij en goed gedoseerde elektronica. Dat kan zomaar een radiohit worden, al is het nummer wellicht ietwat lang. Jammer is het echter dat dit nummer gevolgd wordt door het zwakste liedje van de schijf: ‘Give My Life’. Het te elektronische, slepende nummer boeit niet echt en is te makkelijk en daarbij een storend breekpunt na een swingend begin.

Bovendien kakt het album qua niveau ietwat in naar het einde. Nagenoeg pure hiphopplaat ‘Rise Up’ – met overigens een hele vreemde beat – is toch een beetje te ver buiten de lijntjes en bovendien niet van het benodigde niveau. Al zal het op de festivals wel scoren als een tiet. En ook ‘Scream My Name’ ontbeert de juiste hoeveelheid peper. Laatste kritiekpunt: de productie had nog een polijstbeurt verdiend, maar dat kan ook gewoon een kwestie van geld zijn geweest.

Toch kan je Seeka een geslaagd debuut noemen. Of de heren er hun doel (wereldoverheersing of op zijn minst iets wat dat benadert) mee zullen bereiken, valt gegrond te betwijfelen. Maar dit plaatje komt wel aan en wekt interesse. Vrijwel elke track bevat iets interessants en bovendien is deze plaat verfrissend voor Nederlandse begrippen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Seeka Label:Stroom
Cover Bombay Show Pig - Vulture / Provider

Bombay - Vulture / Provider Bombay Show Pig was oorspronkelijk een trio, bestaande uit Linda van...