RECENSIE: Newton's Cradle - Newton's Cradle

Cover Newton's Cradle - Newton's Cradle
2012-06-03 Newton's Cradle is een vijfkoppige rockband uit Brabant die debuteert met een titelloze EP. Openingstrack 'Simple Days' is een no nonsense rocktrack die begint zonder moeilijk intro, maar er gewoon meteen in knalt. Dat is op zichzelf prima, maar nonsens is niet het enige dat ontbreekt. Dit lied wordt op een bepaald moment voorspelbaar, op het vervelende af. Ook bij een aantal andere tracks had ik graag wat meer variatie of originaliteit gehoord.

‘With You’ is al meer geslaagd, ongeveer de eerste helft van de zes minuten die dit lied duurt wordt naar het heftig rockende tweede gedeelte toegewerkt. Hier hoor je de intensiteit die je bij sommige andere songs mist. Zangeres Forra is acceptabel maar (nog) niet de grootste troef van Newton’s Cradle. Misschien kan ze niet beter, maar het kan ook dat ze de grenzen van haar vocale vermogen nog onvoldoende heeft verkend. De matige geluidskwaliteit van deze release helpt ook niet echt, maar dat kun je een band die debuteert met een in eigen beheer gemaakte EP niet zwaar aanrekenen. Ik durf wel te wedden dat de sound live beter is en meer rockt.

Dat er méér in zit hoor je het duidelijkst op het instrumentale maar ronkende 'Slowly'. Deze track klinkt als een jam van een rockband uit de seventies. Voor de rest ontstijgt deze EP de middelmaat vrijwel nergens. Met wat extra power en eigen karakter kan het nog helemaal goed komen voor deze Brabanders. Tot die tijd is Newton's Cradle een biertje zonder schuim, wel te drinken maar niet echt genieten.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Newton's Cradle Label:Eigen Beheer

Jôshan - 21th CenturyWat is het toch ongemakkelijk wanneer iemand in het Engels presenteert,...

Cover Peter Hammill - Consequences