RECENSIE: Playstation 2 - Singstar 80's

Singstar80
2006-03-20 Singstar is genant. Nog veel genanter dan in een volle kroeg met je dronken kop een nummer van Hazes karaoken. Singstar is in je eigen huiskamer met vrienden of familie hardop meezingen met foute muziek. Je eigen stem knalt uit je tv of stereo, ondersteund door overdreven galm, terwijl je keihard wordt afgerekend op ieder foutje dat je maakt.

Singstar is hilarisch. Bijna even hilarisch als Frans Bauer die het repertoire van Danko Jones covert. Het duurt even voordat iemand de microfoon durft te pakken en begint te zingen. Het duurt nog even voordat diegene ook hardop durft te zingen, maar dan heb je ook wat. Hoge uithalen, lange noten en het onbedaarlijke schateren van alle aanwezigen.

Nu wil het toeval dat ik op dit moment de zoveelste herhaling van de Idols audities voorbij zie komen op tv. Dat is wellicht nog het leukst aan Singstar, je haalt die audities in huis! Dus ken je een Jerney, Henk-Jan of andere pannenkoek? Zet ze op de bank en ... Genoeg. Dit is geen advertentieruimte.

Singstar is een spel-dvd met twee bijgeleverde microfoons voor de playstation 2. Er zijn verschillende manieren om te spelen. Je kunt er gewoon een liedje mee zingen in je uppie, maar ook met een groep tegen elkaar strijden om de eer. Spelers moeten het tegen elkaar opnemen in duetten, samenzang en solozang. Het wedstrijdelement wordt gevormd door een realtime beoordeling van de zangkunsten. De juiste toonhoogten worden aangegeven door gekleurde balkjes. Raak je de juiste noot, dan vult het balkje zich, mis je hem, dan ga je buiten de balk. De rondes worden beslist door het percentage goede noten dat iedere speler gehaald heeft. Dit alles met op de achtergrond de videoclip en de tekst van het nummer.

De songs die je kunt kiezen zijn precies wat je zou verwachten van een 80's editie. Van bijvoorbeeld Wham - Whake me up... en Madonna - Material Girl, tot Nena - 99 Luftballons en Europe - Final Countdown. Maar ook Ice Ice Baby van Vanilla Ice!? Hoe dan ook, Nederlandstalg werk is ook vertegenwoordigd. Het goede doel - België, Koos Alberts - Zijn het je Ogen en Clouseau - Daar Gaat Ze bijvoorbeeld. Maar ook Meneer Kaktus met het Meneer Kaktus Lied!

Nadeel is wel dat het aanbod van nummers niet erg uitgebreid is, zodat je er al snel doorheen bent en mensen toch vaak dezelfde nummers blijven kiezen. om dit wat aan te vullen zijn medleys aan het repertoire toegevoegd. Dit blijken echter flauw aan elkaar geplakte fragmenten van de reeds aanwezige nummers te zijn. Jammer is ook dat de DVD twee versies kent, een Nederlandse en een Franse, waarbij niet alleen de nummers in eigen taal verschillen, maar helaas ook de Engelstalige nummers. Om die toch te kunnen zingen moet je dus je playstation resetten en in het frans gaan spelen. Dan pas kun je namelijk ook onder andere INXS, Tears for Fears, Madness en Billy Joel zingen. Hoe goed is jouw frans? C'est un handicap.

Singstar 80's is dikke pret om af en toe eens te spelen met een groepje vrienden. Het repertoire is echter al snel beperkt en bovendien gesplitst in twee versies. Dit maakt het geen spel dat erg lang blijft boeien als je het vaak gaat spelen. Je bent dus al snel aan een nieuwe editie toe, maar daar hebben ze bij Sony vast een passende oplossing voor.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Playstation 2 Label:Sony Playstation
D'r Sjaak

D'r Sjaak - SchijnheiligenD'r Sjaak. In Heerlen. In Heerlen kun je ook wonen. Daar is D'r Sjaak het...