RECENSIE: Millencolin - The Melancholy Connection

Cover Millencolin - The Melancholy Connection
2012-06-21 Een verjaardagsfeestje. Joepie! Millencolin bestaat twintig jaar en viert dat met een release van de CD/DVD-combinatie genaamd The Melancholy Collection. En dat is een mooi cadeautje, vooral naar de echte fans toe. Want aan materiaal niet te kort, zo blijkt.

Het Zweedse kwartet timmert dus al sinds 1992 aan de weg en vooral sinds eind jaren ’90 is de band niet meer weg te denken uit de wereld van de punkrock. Vooral het album Pennybridge Pioneers (2001) zorgde voor naamsbekendheid. Al moet de band daar ook zeker wel de makers van Tony Hawk Pro Skater II voor danken, want het nummer ‘No Cigar’ werd zowaar een culthitje.

De bijgesloten DVD kijkt dan ook vooral terug naar het opnemen van dat album en naar de tour van vorig jaar, waarbij het album bij wijze van 10-jarig bestaan tijdens liveshows in zijn geheel en op volgorde werd gespeeld. Dit is echt een DVD voor de fans, zo blijkt. Er wordt namelijk een enorm mooie kijk gegeven in de keuken waar Pennybridge Pioneers werd opgenomen. We zien vier jonge broekies in een studie in het grote LA, enigszins onwennig ronddarren en vooral een heel sterk album in elkaar zetten.

Het leuke aan de DVD is dat er continu geschakeld wordt tussen het opnameproces en de verhalen achter specifieke nummers en live-uitvoeringen. Zonde alleen dat het vooral songs uit één show in Keulen zijn. Daar had meer in gezeten.

De bijgesloten cd is er één die zowel de fans als het reguliere publiek moet kunnen bekoren. Die bevat namelijk een aantal prima nieuwe nummers van de band, die gelukkig besloten heeft om terug te grijpen naar de sound van weleer. Immers, de vorige plaat van Millencolin was wat stoffig, maar op The Melancholy Collection zit er weer energie in de nieuwe songs.

Het andere deel van de nummers op dit album zijn b-sides of niet uitgebrachte tracks. Sommige tracks kennen we dus al, maar desalniettemin is het een mooie verzameling van goede nummers.

Dat leidt tot de conclusie dat Millencolin snel weer met een hele schijf vol nieuw materiaal moet komen en dat dit gewoon een heel mooi cadeautje is voor de fans. Het grote publiek mag deze schijf even laten liggen, al is de cd wel degelijk zeer de moeite waard voor elke liefhebber van punkrock. Toch blijft het vreemd dat de band al een album had uitgebracht met de naam The Melancholy Collection. Ach, er zal wel een gedachte achter zitten.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Millencolin Label:Epitaph
Cover Etienne De Crecy - My Contribution to the Global Warming

Etienne De Crecy - My Contribution to the Global WarmingJe moet toch al wel heel wat werk op je naam hebben staan wil je met een...