RECENSIE: Will And The People - Will and the People

Cover Will And The People - Will and the People
2012-07-25 Stel. Het weer laat het voor de tijd van het jaar niet aan de wensen over. En stel. Er wordt weer volop gespeculeerd over de nieuwe zomerhit, dan zou ‘Lion In The Morning Sun’ deze absoluut in vele verkozen lijstje voorkomen. Maar Will And The People brengt meer. De gelijknamige plaat schept in ieder geval hoge verwachtingen, met alleen die skaknaller als bekendheid.

Will And The People gaat voor een combinatie van ska en reggae. Na Paaspop en later ook Pinkpop helemaal plat gespeeld te hebben, is het duidelijk dat dit genre live goed aanslaat. Echter, op de plaat is het een beetje een wirwar van vrolijke, dansbare feestnummers en gezapige zwijmelliedjes die meer in de hoek van Jack Johnson en Donovan Frankenreiter komen. En van de originaliteitsprijs is daarbij ook niet echt sprake. Zo lijkt de melodielijn van ‘No Shame’ verdacht veel op ‘Everything I Own’ van Bread en is bij de eerdergenoemde monsterhit iets te veel naar ‘Monkey Man’ van Toots & The Maytals gekeken.

Toch verzacht frontman Will Rendle grotendeels de chaotische liedjesbezetting op het album. Zijn stem heeft zonder twijfel het bereik om de hoge noten te raken en tegelijkertijd ziel genoeg om op te kunnen gaan in de emotie die muziek heet. Bovendien beschikt de band ook nog over een nieuwe etherpotentieeltje met ‘Salamander’ als heerlijk staaltje Britse reggaepop.

Toch is wel gebleken dat Will en zijn consorten het moeten hebben van de opzwepende live act waar ze over beschikken. Het genre lijkt daar per slot van rekening ook voor gebouwd te zijn. En het komt dan ook niet heel slecht uit dat deze band nét in de zomer bekendheid geniet en het hier en daar nog wat festivalletjes mee kan pikken. Daar waar deze vijf heren horen staan. Want de band kan de ongeëvenaarde energie duidelijk beter kwijt op het podium als op dit digitale visitekaartje.
Recensent:Joey van der Leemputten Artiest:Will And The People Label:Rough Trade Distribution
Cover Firewind - Few Against Many

Firewind - Few Against ManyWat in de jaren ’90 begon als een project tussen vrienden, is ondertussen...