RECENSIE: Happy Mondays - Call The Cops (Live In New York 1990)

Cover Happy Mondays - Call The Cops (Live In New York 1990)
2012-08-08 De Happy Mondays staan in de jaren ’80 en vroege jaren ’90 aan de basis van wat zal uitgroeien tot de ‘Madchester’ scene en sound. De scene ontwikkelt zich rond Tony Wilson en zijn legendarische platenlabel Factory Records en heeft de Hacienda nachtclub in Manchester als kloppend hart. De sound van de Happy Mondays heeft ‘indie’ gitaarwerk als basis, maar is doordrenkt van de (acid) house en funk. De band is nooit vies geweest van het gebruik van stimulerende middelen en het is dan ook geen verrassing dat ook psychedelica in hun sound en coverart is terug te vinden.

De Happy Mondays beleven hun hoogtepunt nadat in 1990 het derde album wordt uitgebracht. Pills ‘N’ Thrills And Bellyaches wordt platinum in de UK en haalt een top 200 notering in het Amerikaanse Billboard Magazine. Wat volgt is de eerste Amerikaanse tour. De opnamen van een show in The Sound Factory in New York tijdens die tour, is nu uitgebracht op plaat en draagt de titel Call The Cops (Live In New York 1990) (de video opnames werden in 2008 onder dezelfde titel uitgegeven op DVD). Hoewel de band in 2012 begon aan hun vierde reunie, moet de liefhebber het doen met oud materiaal. Een opvolger van Uncle Dysfunctional (2007) zit er vooralsnog niet in. Of dat wel of niet jammer is, laat ik hier in het midden.

Call The Cops is een mooi tijdsdocument, waarop de bijzondere Madchester sound (in live uitvoering) op zijn best is vastgelegd. Het geluid van de opnames is uistekend en het is te horen dat de band het naar zijn zin heeft tijdens de show. Zanger Shaun Ryder laat zich gaan en de band jammed er met grote regelmaat op los. Daarbij zijn de funky baslijnen van de broer van Shaun, Paul, prominent aanwezig. Een en ander leidt tot een vrolijk, funky doorkabbelend geheel. Van de succesplaat Pills ‘N’ Thrills And Bellyaches komen de hits ‘Step On’ en ‘Kinky Afro’ en het nummer ‘God’s Cop’ voorbij. Dat laatste nummer wordt na anderhalve minuut weggedraaid. Zonde, want dat is toch wel een van de gaafste tracks van de band! Van de tweede plaat van de Mondays, Bummed, zijn onder andere ‘Lazyitis’, ‘Do It Better’ en ‘Wrote For Luck’ te horen.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Happy Mondays Label:Bertus
Cover The Bamboos - Medicine Man

The Bamboos - Medicine ManHet rondom gitarist Lance Ferguson gevormde Australische collectief The...