RECENSIE: Various - Rub A Duck Presents: One Year The Best In Bass

Cover Various - Rub A Duck Presents: One Year The Best In Bass
2012-08-16 Rub A Duck is een vreemde Hollandse eend in de bijt. Het piepjonge label brengt een mix van stijlen die wordt geassocieerd met voornamelijk Engelse labels. Rave, breakbeat, dubstep, drum&bass en electro. Des te verrassender is het dat ze er, onder de vleugels van Black Hole, zo goed mee scoren. Je kunt niet met droge ogen beweren dat ze slechts meevaren op de dubstep golf. Daarvoor is het aanbod immers veel te breed.

Eerder dit jaar verscheen al een overzicht van releases op Rub A Duck Presents: Duck Down. One Year, The Best In Bass doet daar nog een paar scheppen bovenop. Drie-en-twintig tracks bevat deze verzamelaar. Ga daar maar eens voor zitten, of liever, dansen!

Over het algemeen geldt dat de releases een behoorlijk commerciële sound hebben. Bovendien bevat de stal een aantal bekende namen. The Freestylers zijn vertegenwoordigd met twee nummers. ‘Frozen’, een samenwerking met dubstep producer Joshua Steele, beter bekend als Flux Pavilion, opent het album. Niet met dubstep overigens, maar met een klassieke breakbeat rave track. We komen ze later nogmaals tegen met ‘Over You’ in de Hykus & Richie G remix. Een electro stamper compleet met ‘Dominator’ synth.

Alle 23 tracks hier bespreken is ondoenlijk, maar enkele uitschieters verdienen de aandacht. Piyush Bhatnagar woont in Mumbai en importeert dubstep naar India om het meteen weer naar het westen terug te katapulteren. ‘Fireball On The Move’ is een accurate beschrijving van deze knaller.
De heren van Wetdog mogen niet ontbreken. Hun stomende Brabantse electro wordt vertegenwoordigd door ‘Drunk Girls Eating Tosti’s’ met veel sambal en ‘Meanwhile’, dat Daft Punk’s ‘Veridis Quo’ van de troon stoot.

Een portie sfeervolle drum&bass komt van Relay & Front, die met ‘Farewell Letter’ en ‘Pictures Of You’ tegelijk relaxed en opgefokt zijn. Jelle Boon gooit het weer over een totaal andere boeg met vieze electro op ‘My Depredation’ en het veel interessantere ‘Salt & Pepper’. Een four to the floor beat klonk zelden zo lekker vreemd. De track ‘Mongo’ van Escolar ligt wat minder makkelijk in het gehoor, maar is een meedogenloze stamper. Daar kun je keihard op gaan. Ga vooral zelf op ontdekkingsreis door de rest van het aanbod.

De catalogus die Rub A Duck in een jaar tijd heeft weten op te bouwen is gevarieerd op allerlei manieren. De stijlen zijn divers, maar ook de verhouding tussen commercieel en underground is in evenwicht. Voor ieder, met een gezonde interesse in dance muziek, wat wils. Petje af voor labelmanager Hugo de Graaf en kornuiten. On-Hollands goed en gelukkig niet zo gewoon gebleven.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Various Label:Rub a Duck
Cover The Gathering - Disclosure

The Gathering - DisclosureHet is een tijdje stil geweest rond The Gathering en de vraag hoe het toch...