RECENSIE: Devin Townsend Project - By a Thread

Cover Devin Townsend Project - By a Thread
2012-07-28 In deze tijd van dalende cd verkopen is het een groot risico om een box met vier dvd’s en vijf cd’s op de markt te slingeren. Devin Townsend maakt zich er niet druk om en brengt doodleuk deze lijvige box met maar liefst negen schijfjes uit. Hij doet het ditmaal onder de naam Devin Townsend Project en heeft de box By A Thread genoemd. Hierop staan de registraties van vier concerten die Townsend vorig jaar in Londen gaf en waarop alle vier de albums die onder de naam Devin Townsend Project uit kwamen in zijn geheel worden uitgevoerd. Het betekent dat er elke avond een volstrekt ander concert werd gegeven, want de vier albums die Townsend in korte tijd uitbracht lijken totaal niet op elkaar.

De eerste avond staat in het teken van Ki en is een rustig begin van de serie. De lang uitgesponnen en rustige progrock nummers vertonen zelden uitspattingen, maar laten horen wat een creatieve geest Townsend is. De nummers komen op plaat het best tot leven met een koptelefoon op en je ogen dicht, maar ook live worden ze perfect uitgevoerd. Weliswaar worden Townsend en zijn band geholpen door de techniek in de vorm van wat overdubs. Het neemt niet weg dat er uitzonderlijk goed gemusiceerd wordt. Het openingsnummer ‘Coasts’ wordt in de toegift overgedaan omdat er flinke fouten in zaten. Het publiek wordt vriendelijk gevraagd nog eens te doen alsof de band zojuist opgekomen is, zodat het nummer er alsnog goed in gemonteerd kan worden. Maar uiteindelijk heeft Townsend beide nummers er in laten zitten, omdat het een stukje vermakelijke film oplevert.

De tweede avond is de popmetal van Addicted aan de beurt en de opvallendste verschijning is natuurlijk onze eigen Anneke van Giersbergen, die de hele show prominent aanwezig is. Dat is natuurlijk geen straf, want zowel vocaal als visueel is het daardoor genieten geblazen. Ook hier helpt de techniek enigszins en blijken de koortjes uit een doosje te komen. Het mag de pret niet drukken, want nummers als ‘Hyperdrive’ en ‘Numbered’ komen prachtig uit de verf, met als hoogtepunt het prachtige ‘Awake’, de afsluiter van de reguliere set.

Het derde concert staat in het teken van Deconstruction, wat wel het meest eclectische en minst toegankelijke album van het vierluik is. Hier doen Townsend en zijn band nog het meest aan Strapping Young Lad denken en ook invloeden uit de melodieuze blackmetal en gothic maken de muziek op deze dvd tot een heftige en soms vermoeiende kijk- en luisterervaring. Het koortje van twee dames en twee heren helpen flink mee, maar kunnen niet verhullen dat er ook nu weer redelijk wat uit een doosje komt rollen. Speciale gast op de video is Ziltoid, die we al van eerder werk van Townsend kennen.

Het laatste concert is de weergave van Ghost, dat een mooie rustige afsluiter is van de vier concerten. Het folky geluid en de rustige soundscapes zijn vooral bedoeld om bij een knapperend haardvuurtje naar te luisteren, waardoor de dvd-reportage nogal statisch overkomt. Dit is ook een beetje het euvel van Ki, al is het vierde hoofdstuk wel het rustigste. Heel mooi bij dit concert is het prominent aanwezige fluitspel van Kat Epple.

De fraaie box is zijn geld zeker waard en de natuurgetrouwe weergave van de vier albums, al dan niet geholpen door de techniek, maken dat de vier platen mooi tot leven komen. Voor wie het werk van de overactieve Canadees nog niet kent is dit een mooie kennismaking met de veelzijdigheid van Townsend.
Recensent:Jan Didden Artiest:Devin Townsend Project Label:Inside Out
Cover Morbid Saint - Spectrum Of Death

Morbid Saint - Spectrum Of DeathHedendaagse liefhebbers van extreme metal staan er niet altijd bij stil wie...