RECENSIE: Bevel Emboss - Celluloid

Cover Bevel Emboss - Celluloid
2012-09-15 Bevel Emboss is een Nederlandse supergroep, oftewel een band die bestaat uit mensen die allemaal ook in andere bands zitten of hebben gezeten. In dit geval zijn dat gitarist Louis de Wit (Van Dik Hout), leadgitarist Jac Bico (onder andere Lois Lane), drummer Paul van Rijswijk (onder andere Supersub) en bassist Bart de Ruiter (onder andere Concordia). Dit viertal dook op initiatief van De Wit de studio in om samen met producer Joeri Saal een album op te nemen. Het resultaat hiervan lijkt in het geheel niet op één van de hierboven genoemde bands en is zelfs geen mengeling van de verschillende groepen.

Bevel Emboss laat op Celluloid instrumentale gitaarmuziek horen, die sterk beïnvloed is door The Shadows. Daarnaast klinkt er een duidelijke surfsound in door, zoals je die misschien kent van The Treble Spankers.

‘Rumba Nova’ is een lekkere uptempo binnenkomer met een zeer aanstekelijk gitaarloopje. In het surfnummer ‘Arabic’ wordt Bevel Emboss ondersteund door percussie van Patrick van Herrickhuijzen en trompetspel van Wouter Hakhoff. Deze bijdragen geven de sound van de band net een beetje extra. Ook in ‘Hot In The House’, I Like Movies’ en ‘Rocky Miller’ zit trompetspel van Hakhoff. Mede hierdoor doen deze songs wel wat aan Calexico denken, zij het soms (‘Rocky Miller’) in een wat snellere variant.

In ‘Straighten A Dash’, maar ook bijvoorbeeld in ‘City Of Amsterdam’, ‘Three Nudges’ en The Goat Mode’ klinkt vooral de invloed van The Shadows duidelijk door.

De muziek van Bevel Emboss zit uitstekend in elkaar en verveelt nergens. Echt verrassen doet de band echter ook nergens. De muziek klinkt zeer vertrouwd en je kunt je niet onttrekken aan het gevoel dat je dit allemaal al wel eens eerder gehoord hebt. Daarnaast ligt, mede door het ontbreken van vocalen, de eenvormigheid steeds op de loer. Al met al is Celluloid een aardige plaat, die het vooral goed zal doen op de achtergrond bij zonnig weer.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Bevel Emboss Label:Rough Trade Records
Cover Gary Nock - The Life We Learned To Live

Gary Nock - The Life We Learned To LiveHet gebruik van muziek voor reclamedoeleinden leidt nogal eens tot de verdere...