RECENSIE: Flowers for the Few - Away from the numbers

Flowers for the Few - Away From The Numbers
2006-04-26 Ondanks het feit dat het Vlaams Brabantse Flowers For The Few al heel wat jaartjes bezig is, is deze half uur durende EP pas hun eerste tastbare wapenfeit. Away From The Numbers klinkt dan ook niet als een gemiddeld demo-debuut van een band die nog duidelijk zoekende is naar een eigen geluid. Flowers For The Few heeft die rijpingsfase bewust binnenskamers gehouden en komt direct vrij sterk uit de hoek met een opvallend consistente en goed opgebouwde eersteling.

Het viertal brengt afwisselende indierocknummers met een grote hang naar psychedelia. Referenties? Ik moet aan de ene kant denken aan de experimentele indie-sound van bands als Bardo Pond, Kinski en Dead Meadow. Anderzijds stroomt er bij Flowers For The Few ook een dosis Stoner-rock bloed door de aderen (Karma To Burn, Kyuss).

De eerste helft van de EP is gereserveerd voor de meer recht-toe-recht-aan rocktracks. Naar de tweede helft toe sluipt de psychedelia er steeds meer in met het prachtig dreigende en meeslepende Walking In Line als een soort overgangstrack. De overall sound van Away From The Numbers is tegelijkertijd lekker noisy, ruw en grimmig als gepolijst, dromerig en toegankelijk.

Punt van kritiek op deze EP is de zang. De stem van zanger/bassist Tim Geyskens lijkt niet echt geschikt voor de instrumentaal wat ‘zwaardere’ tracks van de eerste helft. De bij vlagen nogal aarzelend klinkende zang staat hier in schril contrast met de overtuigingskracht van de muzikale omlijstingen. Tijdens Walking In Line en Fever Dream weet Geyskens weer wel te overtuigen.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Flowers for the Few Label:Eigen Beheer
Rite - Hobo Metall

Rite - Hobo Metall Hobo Metal is de eigenaardige naam van de plaat die door Rite Rage Against...