RECENSIE: Doe Maar - Versies / Limmen Tapes

Cover Doe Maar - Versies / Limmen Tapes
2012-10-04 Doe Maar is met afstand de populairste band uit de Nederlandse popgeschiedenis. Het succes van de band ging gepaard met taferelen die herinnerden aan de Beatlemania uit de jaren ‘60. In 1984 stopte de band, mede omdat de druk van het enorme succes de bandleden teveel werd.

In 2000 kwam Doe Maar echter weer bij elkaar voor een concertreeks en een nieuw album. In 2008 gaf de band opnieuw een aantal optredens en dit jaar komt de band voor de derde keer weer bij elkaar, deze keer in het kader van Symphonica In Rosso.

Naar aanleiding van deze derde reünie vroeg Doe Maar een aantal rappers om bewerkingen te maken van Doe Maar hits. Hiervoor waren echter ongemixte opnames nodig van de betreffende nummers en deze waren niet meer beschikbaar. Daarom nam Doe Maar deze zeven songs eerst opnieuw op en het resultaat hiervan is te horen op de tweede cd van Versies/Limmen Tapes.

De welbekende hits krijgen een wat meer traditionele reggae-uitvoering en klinken bij vlagen lekker dubby (met name ‘Belle Hélène’). Erg ver wordt er echter niet afgeweken van de oorspronkelijke versies. De enige song die echt een make-over krijgt is ‘Nederwiet’ dat van Joost Belinfante (vaste gastmuzikant van Doe Maar) een compleet nieuwe tekst krijgt. Belinfante pleit op zeer grappige wijze voor van het zelf verbouwen van Nederwiet, maar dan wel voor eigen gebruik en dus niet in een plantage.

De belangrijkste cd van Versies/Limmen Tapes is echter de eerste, waarop de rapbewerkingen staan. De verschillende rappers geven allemaal op hun eigen wijze invulling aan de nummers van Doe Maar en dit maakt het geheel zeer gevarieerd. Gers Pardoel’s versie van ‘Liever Dan lief’ blijft bijvoorbeeld redelijk dicht bij het origineel. The Opposites gaan echter helemaal zelf aan de haal met ‘Belle Hélène’, zodat je van het origineel alleen nog wat stukken tekst herkent.

Erg sterk is de bijdrage van Fresku. Hij voorziet ‘Pa’ van een extra laag, door te verhalen over zijn moeilijke jeugd op Curaçao en de rol van zijn vader daarin. Ook de manier waarop Sef, samen met Spinvis, ‘Doris Day’ onder handen neemt is erg goed. Sef haalt de tekst van het nummer naar 2012 door te rappen over televisieprogramma’s van nu: “En kan dan niemand ons verlossen, van Albert en graag ook van Gordon”.

Het beste nummer op Versies is echter het maatschappijkritische ‘Doe Maar Net Alsof’, door Sticks, Rico, Winne en Kubus. Deze harde track is een typische Kubus-productie en wordt door de Zwolse koningen van de hiphop ijzersterk volgerapt. Ook de bijdrage van Winne is overigens erg goed.

Op Versies/Limmen Tapes worden de nummers van Doe Maar op een mooie wijze vertaald naar de 21e eeuw. Het is natuurlijk vrijwel onmogelijk om de, in ieders hersenen gegraveerde, Doe Maar hits te overtreffen, maar een aantal van de rapversies voegt wel degelijk iets toe aan de originelen. En dat is een hele prestatie!
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Doe Maar Label:TopNotch
Cover Hartog - Happy Days

Hartog - Happy DaysOp de kop af twee jaar geleden zong en speelde Hartog zich rechtstreeks...