RECENSIE: Karma To Burn - Slight Reprise

Cover Karma To Burn - Slight Reprise
2012-10-05 Karma To Burn werd midden jaren ’90 opgericht en is afkomstig uit West Virginia. De band speelt vuige stoner rock van het eerste uur en dat allemaal strikt instrumentaal. Toen de heren in 1997 debuteerden op Roadrunner Records stak dat label daar een stokje voor. Er moest een zanger bij komen en dat werd Jay Jarosz. Het titelloze debuut werd goed ontvangen door de pers, maar werd een flop wat betreft de verkoopcijfers. Karma to Burn heeft zich daarna gelukkig niet meer van de wijs laten brengen. De band dumpte Jarosz en maakte de afgelopen jaren een aantal stevige instrumentale stoner platen.

Vijftien jaar na dato komt de debuutplaat onder de naam Slight Reprise uit zoals Karma to Burn het destijds voor zich zag, dus, op één nummer na, zonder vocalen. Alleen het nummer ‘Two Times’ bevat zangpartijen en die zijn van John Garcia, de frontman van Kyuss. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken anders dan op de debuutplaat. Zo bestaan de ‘songtitels’ , geheel in de stijl van de band zoals we die na het debuut hebben leren kennen, alleen uit getallen. Het nummer ‘Bobbi , Bobbi, Bobbi – I’m Not God’ heet op deze instrumentale versie simpelweg ‘Ten’ en het onheilspellende ‘Appalachian Woman’ heeft de titel ‘Three’ meegekregen. Daarbij bevat Slight Reprisal negen songs in plaats van twaalf en zijn de nummers in een andere volgorde geplaatst dan op het originele album. Tot slot klinkt de productie een stuk steviger.

Voor de band mag de meerwaarde van Slight Reprise duidelijk zijn. Gitarist William Mecun en bassist Rich Mullins, de twee overgebleven originele bandleden, zien hun eerste creatie eindelijk uitgebracht zoals ze dat ooit bedacht hebben. De meerwaarde is voor de luisteraar niet minder. De zangpartijen van Jarosz deden de kracht van Karma to Burn vervagen. De rauwe stoner werd afgezwakt tot matige alternatieve rock. Dat euvel is nu gelukkig verholpen. Deze versie van de plaat mag niet ontbreken in de platenkast van stoner liefhebbers in het algemeen en Karma to Burn fans in het bijzonder.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Karma To Burn Label:Bertus
Cover Hopewell - Another Music

Hopewell - Another MusicToen de New Yorkers van Hopewell de kans kregen om een plaat met de enige...