RECENSIE: Dark Dark Dark - Who Needs Who

Cover Dark Dark Dark - Who Needs Who
2012-10-27 Wat is het toch fijn om nieuwe muziek te ontdekken! De band Dark Dark Dark was mij volledig onbekend. De bandnaam doet misschien een gothic metalband vermoeden, maar niets is minder waar. Dark Dark Dark is een folk band uit Amerika met toegankelijke en sfeervolle liedjes. Als we de drie EP’s niet meetellen is Who Needs Who het derde album van dit vijftal.

Zangeres Nona Marie Invie is degene die de teksten aanlevert; autobiografische teksten over zaken als haar relatiebreuk met bandlid Marshall La Count. De bandleden bespelen verschillende instrumenten als piano, accordeon, banjo, blazers, bas en drums. De muziek is sfeervol en melancholisch. Met name de melodieën zijn bijzonder en blijven snel hangen.

Titelnummer en albumopener ‘Who Needs Who’ heeft meteen zo’n pakkende melodielijn in het refrein en zeker niet op een ordinaire op-zoek-naar-een-meezinger-manier, maar gewoon een melodie die je grijpt. Erg mooi en prachtig aangevuld met een blazers partij. Helaas bevat dit nummer ook tevens het enige smetje op dit album: halverwege het nummer gaan ze het liedje double time spelen, waardoor het ineens heel vrolijk wordt en de hele sfeer weg is. We zullen het ze vergeven, want de nummers die volgen zijn geweldig en zonder smetjes.

‘Tell Me’ heeft een wat hoger tempo met lekker drumwerk en weer zo’n fijne melodie. Het drumwerk op het album is dan ook bijzonder goed en creatief. Zo ook in het nummer ‘The Last Time I Saw Joe’ (geïnspireerd op ‘Last Time I Saw Richard’ van Joni Mitchell) waar er wordt toegewerkt naar een climax met meerstemmige zang en blazers. De accordeon heeft een prominente rol in het nummer ‘Without You’, waar op het eind nog een gruizige gitaar de boel flink opschudt.

Hoogtepunt op Who Needs Who is ‘Hear Me’. Het nummer begint met drums en dreigende gitaargeluiden (echt prachtig gedaan) en een dubbele zanglijn. Tijdens het refrein komt de bas er bij en neemt de volume van de gitaar toe en is er weer een melodie die helemaal raak is.

Who Needs Who is een aanrader. Een mooi album van een band die weet te doseren, die mooie composities maakt en een afwisselend, maar wel uniform album heeft afgeleverd.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Dark Dark Dark Label:Melodic
Cover Moon Duo - Circles