RECENSIE: Los Lobos - Kiko Live

Cover Los Lobos - Kiko Live
2012-11-20 Los Lobos bracht in 1992 het album KIKO uit. Dit album, geproduceerd door Mitchell Froom, wordt door de vele liefhebbers gezien als hun beste werk ooit. In 2006 gaf Los Lobos een concert in The House Of Blues in San Diego. Tijdens dit concert speelden ze alle zestien nummers van KIKO achter elkaar. Dit concert is nu ter ere van het twintig jarige bestaan van KIKO uitgebracht onder de noemer KIKO Live.

Kiko Live bestaat uit zowel een cd als een DVD. Op de cd staan alle zestien nummers van KIKO in de live uitvoering. Hierdoor is het oorspronkelijke album van 52 minuten gerekt tot maarliefst 76 minuten. De DVD bevat naast de integrale weergave van het concert ook nog enkele bonusnummers en interviews. Gezien de overlap in van zowel audio als video is het interessante deel van KIKO Live uiteraard de DVD. Hierop kan men zich immers toeschouwer wanen van deze geweldige band. En dan komt de eerste en gelukkig enige tegenvaller. Van hun podium performance moeten deze ras artiesten het namelijk absoluut niet hebben. Zelden heb ik zulke statische muzikanten gezien. Bewegingsloos en bijna emotieloos staan ze volledig geconcentreerd hun nummers te spelen.

Gelukkig kan er af en toe nog een minimale glimlach vanaf, anders zou je denken dat er een groepje perfect afgestelde robots staat te spelen. Toch voegt het bewegende beeld wel iets toe, namelijk de wetenschap dat deze mannen zonder haperingen of foutjes een volledig concert kunnen spelen. Een concert waarvan de opnames wellicht nog beter zijn dan de oorspronkelijke studio opnames. Dan ben je gewoon een rasartiest, dit is perfectie in optima forma! Daarnaast is het een prettige bijkomstigheid dat de vertoonde beelden zo rustig zijn dat ze je niet afleiden van de muziek van Los Lobos. Die is namelijk meer dan de moeite waard. Naast hun perfecte spel is een andere kracht van Los Lobos dat ze zoveel stijlen tot een geheel weten te maken. Blues, rock, country, en Tex-Mex vormen de basis van hun sound, maar daarbinnen leggen ze allerlei dwarsverbindingen aan, resulterend in een uiterst prettig en rustig geluid.

Los Lobos brengt met KIKO Live geen album uit dat je wegblaast, maar juist een album dat ervoor zorgt dat je de vaardigheid van de muzikanten gaat waarderen. Muziek waarvoor je tijd moet maken om er ongestoord van te kunnen genieten. En als je dat gedaan hebt, zul je inzien dat de liefhebbers gelijk hadden. KIKO Live is een wonderschoon album.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Los Lobos Label:Bertus
Cover Tame Impala - Lonerism

Tame Impala - Lonerism Innerspeaker , het debuut van deze Australiërs, zette Tame Impala twee...