RECENSIE: Richard Walters - Regret Less

Cover Richard Walters - Regret Less
2012-11-17 In tijden van crisis stokken de geldkraantjes nogal eens in de hedendaagse muziekindustrie. Richard Walters ondervond het waarschijnlijk aan den lijve. Na het in 2009 verschenen The Animal en het uit 2011 stammende Pacing werd zijn derde paradepaardje Regret Less namelijk door hem zelf gefinancierd, en uitgebracht op zijn eigen Beard Museum label. Als we het bij de cd bijgevoegde document mogen geloven, dook hij zelfs “met meer zelfvertrouwen dan ooit tevoren” de studio in. Dat belooft dus wat.

Regret Less begint inderdaad voortvarend met de twee sterke nummers ‘King of Leaves’ en ‘Blossom’. De songs zijn, voor doorsnee singer-songwriter begrippen, mooi gelaagd en worden beide tot grote hoogte gedreven door de strijkarrangementen. Precies die zorgen namelijk voor de energieke en sterke sfeerzetting die beide nummers kenmerkt. ‘Tethered’ is vervolgens niet onaardig maar qua tekst zodanig repetitief dat op een gegeven moment je aandacht onherroepelijk verslapt.

‘Tomorrow Begins’ is vervolgens zo’n nummer dat blindelings onder een reclamefilmpje van een verzekeringsmaatschappij gemonteerd kan worden. De tot nadenken aanzettende muziek, met de piano in de hoofdrol, en de tekst in het refrein: ”Tomorrow Begins Today,” lijken daar immers bijna voor gecomponeerd te zijn. Zonder bewegende beelden is het nummer echter ook het beluisteren waard, zij het dat de boodschap ietwat geforceerd overkomt.

Waar het album reeds opende met een aantal prima songs verdient de apotheose hetzelfde keurmerk. Alhoewel de muzikale ingrediënten gaandeweg ietwat verlegd zijn van upbeat naar rustiger introspectief werk, weten ook het redelijk geijkte ‘Snowdrifts’ en vooral de mooie afsluiter ‘Regretless’ indruk te maken.

Richard Walters is een goede singer-songwriter met een geijkt doch verfrissend geluid. Het volwassen klinkende Regret Less bestaat desalniettemin niet alleen maar uit nummers van een consistent niveau, enkele vergankelijke nummers hebben het eindproduct immers ook weten te bereiken.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Richard Walters Label:Munich Records
Cover Eaden - The Road

Eaden - The Road Eaden is een band rondom singer-songwriter Roland Verstappen en zangeres...