RECENSIE: Zenzile - Electric Soul

Cover Zenzile - Electric Soul
2012-11-24 Zenzile is een Franse band die al sinds de jaren negentig in verschillende incarnaties bestaat. Deze dub-pioniers zijn altijd blijven zoeken naar muzikale vernieuwing, maar hun muziek is nog even relaxed als in hun beginperiode.

Dat dit ook geldt voor hun nieuwste release Electric Soul hoor je vanaf het begin. 'Scars' is een laidback lied met een diep rollende bas en een rustig ritme. Het heeft een warm en gemoedelijk geluid. De tekst is daarentegen vrij grimmig: "The scars of violence lie in the ruins of the night". Die dreiging gaat ook uit van de onderkoelde maar zwoele zang/rap van Jamika Ajalon. Haar rol binnen Zenzile is in de loop van de jaren steeds belangrijker geworden. Maar ook nieuwkomer Jérome "Jay ree" El Kady zingt mee op dit album, bijvoorbeeld op de sterke track 'No Idol'. Op deze en andere tracks laat de band horen maatschappelijk geëngageerd te zijn. Toch wordt die boodschap subtiel gebracht zonder de aandacht af te leiden van de muziek. Die muziek bestaat uit een mengeling van stijlen. Op 'Yuri's Porthole' hoor je electro met allerlei piepjes en bliepjes. Het door Jay ree gezongen 'Stay' is een combinatie van soul en reggae. Natuurlijk is ook ouderwetse dub vertegenwoordigd met 'Chewin' Mi Mac'. Een van de sterkste tracks is 'Over/Time'. De spanning in de muziek en de intensiteit van Jamika's raps worden onder begeleiding van een jazzy klarinet geleidelijk opgevoerd naar een griezelige climax.

De muziek van Zenzile is een mix van dub, reggae, electro en soul die helemaal van nu is en erg ontspannen klinkt. Het gegeven dat op iedere track gezongen of gerapt wordt maakt Electric Soul toegankelijker dan eerdere albums waarop dat eerder een uitzondering was. Als unique selling point komt Jamika een belangrijk deel van de credits toe. Bonuspunten voor het prachtige retro artwork dat op een verweerde oude lp lijkt. Je hoeft er niet van te houden maar deze muziek kan je bijna niet tegenstaan.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Zenzile Label:Yotanka
Cover Roland Tchakounte - Ndoni

Roland Tchakounte - NdoniWie vorig jaar naar het fantastische album Blues Menessen luisterde, zou...