RECENSIE: Submotion Orchestra - Fragments

Cover Submotion Orchestra - Fragments
2012-11-20 Je moet het niet te vaak roepen, maar zo tegen het einde van het jaar kun je wel gokken op een hoge klassering in eindlijstjes. Het tweede album van Submotion Orchestra is zo’n album dat dit jaar best wel eens hoge ogen kan gooien in die lijstjes. Submotion Orchestra bewijst namelijk met Fragments dat zelfs een mix van Dubstep met Jazz heel goed mogelijk is. Het enige wat je hier als luisteraar voor hoeft te doen is je even door het eerste nummer heen bijten. Na deze intro, die start als een zeikerige versie van Mike Oldfield, en helaas een reden zou kunnen zijn je niet verder te verdiepen in dit album, kom je namelijk in een warm bad van delicate muziek. Het tweede nummer en toevallig ook de tweede single, ‘Blind Spot,’ is de perfecte mix van zwoele zang, melancholische trompet en diepe bassen.

Submotion Orchestra is een band die ook echt de tijd neemt om nummers uit te werken, nummers van vijf tot zes minuten zijn geen uitzondering. Overigens is de beschrijving “band” hier ook een uiterst belangrijke. De dragende krachten van de groep uit Londen en Leeds bestaan namelijk uit een trompet (Dom Howard), Piano (Taz Modi) en een echte drummer (Tommy Evans). De eerste single ‘It’s Not Me, It’s You’ heeft flink wat power, maar ondanks de diepe en harde bassen weet Submotion Orchestra het rustige en vooral zwoele geluid vast te houden over de gehele lengte van de cd. Zo nu en dan wordt er wel gas gegeven op Fragments, zoals op ‘Thinking’, ‘Bird Of Prey’ en ‘Thousand Yard Stare’. Dit resulteert echter niet in heftige dance, maar het blijft allemaal erg ontspannen. Een sfeervol dubstep album, wie had dat ooit voor mogelijk gehouden.

Fragments is een album geworden dat liefhebbers van jazz, dance, dubstep, en zelfs liefhebbers van goede zangeressen zal bekoren. Door deze brede invalshoek, maar zonder daarmee te verzanden in een saaie compromis. Submotion Orchestra weet een fris nieuw geluid toe te voegen aan het huidige muziekbestand en dat is een nominatie waard!
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Submotion Orchestra Label:Rough Trade Distribution
Cover Teus Nobel - Flow

Teus Nobel - FlowDe in 2006 aan het conservatorium afgestudeerde Teus Nobel heeft de...