RECENSIE: Lupe Fiasco - Food & Liquor II: The Great American Rap Album

Cover Lupe Fiasco - Food & Liquor II: The Great American Rap Album, Part 1
2012-11-29 Wie Food & Liquir II: The Great American Rap Album Pt. 1 ontvangt, heeft het idee dat er iets ontzettend mis is gegaan. Zowel de cd als het hoesje zijn volledig zwart. Op een Parental Advisory sticker en streepjescode na is er niks afgedrukt. Nu is rapper Lupe Fiasco altijd van de politieke statements geweest en dit blijkt er wederom één te zijn. Na enkele conflicten met zijn label Atlantic leek het de rapper leuk om uit te proberen of hij het voor elkaar kon krijgen om de plaat zo door het productieproces te krijgen.

Uiteraard draait het om de muziek. Na twee sterke albums kwam de rapper vorig jaar met het ontzettend teleurstellende Lasers. Zoals de titel al doet vermoeden wil de rapper met Food & Liquir II terug keren naar die klassieker waarmee hij zichzelf in 2006 vestigde.

Dit lukt gedeeltelijk. De teksten van de MC zijn wederom ijzersterk. Fiasco maakt zich druk over van alles en nog wat. Dit weet hij lyrisch zeer goed te verwoorden. Het is duidelijk dat de beats hier ook om uitgezocht zijn. Na het bombastische Lasers is er een terugkeer naar meer kale instrumentals. Als Lupe Fiasco er niet overheen zou rappen zou het geen seconde opvallen dat er enige potentie in de beats zat.

Hierdoor is Food & Liquir II ook niet de beoogde opvolger van zijn debuutalbum. Zijn voorganger had met nummers als ‘Daydreamin’, ‘Kick, Push’ en ‘Sunshine’ goede arrangementen die de hele dag in je hoofd vast zaten. De gastbijdragen van zangers als Bilal, Guy Sebastian en vooral Lupe Fiasco zelf weten deze chemie nu nergens te creëren. Alleen ‘Around My Way (Freedom Ain’t Free)’ komt hierbij in de buurt. Met een schandalig gekopieerde beat van de Pete Rock & C.L. Smooth klassieker ‘They Reminisce Over You’ is dat echter niet aan Fiasco te danken. Hopelijk weet het tweede deel van de Food & Liquor II dit wel te bewerkstelligen. Het is in ieder geval goed om te horen dat Lupe Fiasco als rapper weer terug op zijn oude niveau is, nu nog de goede producers vinden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Lupe Fiasco Label:Atlantic Records
Cover Kosheen - Independence

Kosheen - IndependenceHet trio Kosheen kennen we vooral van enkele hits uit het begin van dit...