RECENSIE: Royal Parks - Royal Parks

Cover Royal Parks - Royal Parks
2012-12-08 Diederik Nomden is de man achter de band Royal Parks. Een eenzame reis kan de weg richting het eerste album echter amper geweest zijn. Het voormalig Johan en Daryll-Ann bandlid kreeg hulp van oud-Johan collega Jacob de Greeuw en de basistracks werden opgenomen met Guy Bours en David Corel, die deel uitmaakten van de ritmesectie van Alamo Race Track. Een makkelijke opgave is het dan ook geenszins om als tamelijk in de schaduw staand bandlid, ineens zelf op de voorgrond te staan en de touwtjes in eigen handen te hebben. De melodieuze gitaarpopliedjes op Royal Parks verraden echter een gezonde dosis vakmanschap.

Vooral het begin van Royal Parks blijkt de moeite waard. ‘Icy Waters’ begint stevig en valt vooral op vanwege de sterke melodie, terwijl opvolger ‘She’ sterk is door de gitaararrangementen die als een rook om het nummer lijken te zweven. Nomden heeft geen geweldige zangstem maar klinkt desondanks solide en zeker. Bovendien wordt hij op de goede momenten vocaal aangevuld door een van zijn bandleden.

Het indringende en sfeervolle ‘Little Bird’ bouwt mooi op en ook het stevig rockende ‘Out On Parole’ weet de juiste snaar te raken. Desalniettemin mist Royal Parks die broodnodige uitschieter die je keer op keer zou willen beluisteren. Bovendien bestaat de plaat niet louter uit aansprekend materiaal. Alhoewel de eenvoud en ingetogenheid in nummers als ‘Doing Overtime’ en ‘Ask My Mother’ namelijk te waarderen is, zorgt het er wel voor dat ze snel langdradig worden en uiteindelijk weinig indruk weten te maken.

Royal Parks’ zelfgetitelde album lijkt op het eerste gezicht tot de categorie ‘muurbloempjes’ te behoren. Een melodieuze plaat met ambachtelijke luisterliedjes die niet echt open weten te bloeien. Enkele luisterbeurten verder weet het album zich echter gedeeltelijk van dat, enigszins negatieve, stempel te ontdoen en verandert in een prettigere luisterervaring met hier en daar kleine muzikale verrassingen. Desondanks geeft het gebrek aan echte uitschieters het debuut van Royal Parks een vergankelijk tintje.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Royal Parks Label:Excelsior Recordings
Cover Daily Bread - Iterum

Daily Bread - IterumNa het in 2009 verschenen debuutalbum Well, You’re Not Invited besloot de...