RECENSIE: Heideroosjes - 23 Years Of High Energized Rock & Roll

Cover De Heideroosjes - 23 Years Of High Energized Rock & Roll
2012-12-23 Ruim een jaar geleden kondigden de Heideroosjes aan dat ze ermee gingen stoppen. De sympathiekste band van Nederland besloot om na 23 jaar keihard werken de handdoek in de ring te gooien. Gelukkig verscheen er nog een laatste album, het toepasselijk getitelde Cease-Fire, en ging de band nog één keer uitgebreid op tournee. Hierbij werden vele clubs in binnen- en buitenland aangedaan en ook speelde de band op verschillende grote festivals.

Eind september speelde de band haar allerlaatste show ooit, in de Brusselse concertzaal Ancienne Belgique, kortweg AB. Deze show werd opgenomen en wordt nu op DVD uitgebracht onder de naam 23 Years Of High Energized Rock & Roll. De DVD is verpakt in een prachtig boek vol foto’s van de Heideroosjes. Vanaf het allereerste optreden tot aan de laatste shows op de grote festivals, alles is te zien in 23 Years Of High Energized Rock & Roll. Erg leuk zijn ook de vele krantenknipsels en natuurlijk de brief die de band kreeg van de producent van Punica.

De DVD begint met een filmpje waarin Urbanus, bedenker van de naam Heideroosjes, op weg gaat naar het graf van de band, uiteraard in Horst. Dan volgt een montage van livebeelden en vervolgens gaat het doek omhoog en knalt de band erin met ‘Tot Hier’. Hierna volgt een bijna twee uur durende doorsnede uit het oeuvre van de Heideroosjes. Uiteraard komen hits als ‘Klapvee’ en ‘Sjonnie En Anita’ voorbij, maar er is ook ruimte voor wat minder bekende tracks, zoals ‘Listen To The Pope’ en ‘Ik Zie Je Later’.

Het laatste album, Cease-Fire, komt er met slechts twee songs wat bekaaid vanaf op 23 Years Of High Energized Rock & Roll. Het is duidelijk dat de band liever nog een keer wat oude klassiekers uit de kast trekt. Zo horen we onder andere ‘Goede tijden, Slechte Tijden’, ‘Punica’, ‘Break The Public Peace’, ‘Val Maar Dood’, en ‘Regular Day In Bosnia’. Ook het melige ‘A Hippie Sing Along’, met zang van bassist Fred Houben, wordt gespeeld en de band waagt zich zelfs aan ‘Ze Smelten De Paashaas’. Daarnaast is er ruimte voor drie covers van The Ramones, natuurlijk voorafgegaan door ‘Ode To The Ramones’.

De set eindigt zoals altijd met ‘I’m Not Deaf (I’m Just Ignoring You)’ en ‘United Scum’. Hierna is het gedaan en zijn de Heideroosjes geschiedenis. Dit gegeven zorgt ervoor dat zowel de band als een groot deel van het publiek een traantje wegpinkt.

Naast het concert in de AB bevat de DVD ook nog wat leuke extra’s. Zo is er een aantal nummers van Lowlands 2012 te zien en ook een aantal van Sziget 2012. Daarnaast vinden we hier een videoclip, wat backstage beelden en een eerbetoon aan de fans.

23 Years Of High Energized Rock & Roll is een mooi afscheidscadeau van de leukste Nederlandse punkband ooit en een must-have voor iedereen die de Heideroosjes een warm hart toedraagt.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Heideroosjes Label:Eigen Beheer
Cover Various - Xtra Mile Recordings: Good Hangs