RECENSIE: godspeed you! black emperor - 'Allelujah! Don`t Bend! Ascend!

Cover godspeed you! black emperor - ’Allelujah! Don’t Bend! Ascend!
2012-12-24 Tien jaar hebben we moeten wachten, maar nu is er dan eindelijk een nieuw album van het Canadese post-rockcollectief Godspeed You! Black Emperor, kortweg GYBE. De in 1994 opgerichte groep debuteerde in 1997 met het album F# A# ∞, drie jaar later gevolgd door de imposante dubbelaar Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven. In 2002 bracht de band nog het album Yanqui U.X.O. uit, maar een jaar later werd een sabbatical aangekondigd. Hoe lang deze pauze zou duren, werd er niet bij verteld.

Vorig jaar bleek de sabbatical voorbij en ging GYBE weer op tournee. En nu is er dus zelfs weer een nieuw album, dat de titel ’Allelujah! Don’t Bend! Ascend! heeft meegekregen. Op dit album gaat GYBE door alsof er nooit een pauze is geweest. Het achtkoppige collectief uit Montreal maakt nog steeds instrumentale post-rock met veel ruimte voor strijkers en de nodige samples. ’Allelujah! Don’t Bend! Ascend! is redelijk bondig, met een speeltijd van zo’n 53 minuten. In deze tijd komen vier songs voorbij. Twee hiervan klokken rond de twintig minuten en de andere twee rond de zesenhalve minuut.

De twintig minuten durende openingstrack ‘Mladic’ is een typische post-rocktrack die rustig begint en dan langzaam aanzwelt. Eerst horen we wat stemsamples en dan volgen wat melancholische strijkers. Langzaam maar zeker wordt de boel steeds wat harder om na iets meer dan zes minuten volledig los te barsten. De rest van het nummer is hard en behoorlijk bombastisch. Natuurlijk wordt er af en toe wat gas terug genomen en gaat het tempo hier en daar even omlaag, maar even later knalt GYBE er weer lekker in. Dit is echt post-rock van de bovenste plank.

‘Their Helicopters Sing’ is een van de kortere tracks en ook deze zwelt langzaam aan. Dit nummer mondt echter uit in een soort drone met vooral veel strijkers, die zo’n vier minuten aanhoudt. Het eveneens kortere ‘Strung Like Lights At Thee Printemps Erable’ is ook drone-achtig, maar dan met elektrische gitaren.

Het tweede lange nummer op ’Allelujah! Don’t Bend! Ascend! is ‘We Drift Like Worried Fire’. Deze track ligt in het verlengde van ‘Mladic’. Na een rustig begin volgt een harder gedeelte, maar hierna volgt opnieuw een verstild gedeelte en wordt de boel opnieuw helemaal opgebouwd.

GYBE laat op ’Allelujah! Don’t Bend! Ascend! horen het maken van goede post-rock nog niet verleerd te zijn. Vooral de twee lange tracks maken indruk, de kortere zullen voor veel luisteraars net wat te vaag zijn. Dit nieuwe album is misschien niet zo indrukwekkend als Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven, maar door de wat kortere speelduur wel wat beter te behappen en bovendien wat toegankelijker.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:godspeed you! black emperor Label:Constellation
Cover Ruby Velle & The Soulphonics - It`s About Time

Ruby Velle & The Soulphonics - It`s About TimeBij de naam Ruby Velle & the Soulphonics weet je vooraf al wat je gaat...