RECENSIE: Ruby Velle & The Soulphonics - It`s About Time

Cover Ruby Velle & The Soulphonics - It`s About Time
2013-01-15 Bij de naam Ruby Velle & the Soulphonics weet je vooraf al wat je gaat horen, pure onversneden soul en niets meer of minder dan dat. Als de naam nog niet genoeg zegt, dan doet de albumcover het wel. Dit debuutalbum van de uit Atlanta afkomstige Ruby Velle heeft vanaf de release al de nodige aandacht gekregen. De eerste track ‘My Dear’ was bijvoorbeeld iTunes single van de week. Het is een sterke binnenkomer, die teruggrijpt op soul uit de sixties, in dit geval niet de meest opgewekte variant.

Trompetten spelen een belangrijke rol op deze en de meeste andere tracks. ‘Medicine Spoon’ is een stuk swingender en vlotter, hier doet een laag ronkende saxofoon lekker mee. Ook op ‘Mr. Wrong’ zorgt dit instrument voor the finishing touch. Je hoort al snel dat de belofte van ‘ouderwetse’ soul volledig wordt waargemaakt. ‘The Agenda’ is weer een rustige tranentrekker met strijkarrangementen die zorgen voor extra drama. ‘Soul Of The Earth’ en enkele andere tracks worden mooi ingekleurd door een orgel.

Qua afwisseling zit het dus ook wel goed, je hoort door het hele album zowel vlotte als rustige tracks. Dit album houdt zich strikt aan het beproefde soul-recept zonder toevoeging van moderne elementen. Ruby zingt met een solide, prettig klinkende maar niet bijzonder karakteristieke soulstem. Je zult haar dus misschien niet uit duizenden herkennen, maar zingen kan ze zonder twijfel. Het album sluit af met de titeltrack, het enige lied waarin Velle politiek kritisch naar voren komt, zij het niet heel expliciet.

It’s About Time is een prima debuutalbum dat er bij liefhebbers van soul goed in zal gaan. Voor nouvelle cuisine moet je ergens anders zijn, maar Ruby schotelt je wel een stevige portie soulfood voor. Dig in!
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Ruby Velle & The Soulphonics Label:Munich Records
Cover Starkey - Orbits

Starkey - OrbitsDubstep was aanvankelijk een typisch Brits (Londens) genre, maar uiteindelijk...