RECENSIE: Sticks & Moon - Stick Bukowski EP

Cover Sticks & Moon - Stick Bukowski
2013-01-04 Sticks, de rapper die door velen nog steeds wordt gezien als de frontman van Opgezwolle lijkt elk jaar een nieuwe samenwerking uit te brengen. In de Fakkelteitgroep is hij omringd door Rico, Typhoon, Freez, James, Sanders, A.R.T, Seven League Beats, Henning, Boef en de Gelogeerde Aap, Zo Moeilijk en Deux Deux (een samenwerking tussen Rosco van Zo Moeilijk en Zwart Licht-producer Hayzee). Dat zijn zowaar niet de minste namen.

Toch leek de kracht van Sticks en daarmee ook de aandacht van het publiek voor zijn raps wat af te zwakken. Dit ligt vooral aan de combinatie van een overdosis materiaal van de rapper en het torenhoge verwachtingspatroon. Daarnaast heeft de Nederlandse scene het nog steeds over Delic en vergelijkt men al het nieuwe werk wat andere producers aanleveren met het oude werk van de dj van Opgezwolle. Maar zes jaar na Eigen Wereld komt daar ineens uit het niets een fantastische nieuwe plaat van Sticks. De man is terug en ik mag wel zeggen: Beter dan ooit tevoren. En het allermooiste: Stick Bukowski is nu gratis te downloaden op Fakkelteitgroep.nl.

Degene die ditmaal de beats heeft aangeleverd voor Sticks is Dr. Moon. Voor menigeen zal deze naam onbekend in de oren klinken, maar Moon is absoluut geen rookie. Hij geeft zowel les aan Rockacademie als aan de Herman Brood Academie. Ook is hij naast Cilvarings een van de Nederlandse leden van de wereldberoemde Wu-tang Clan. Geen kleine jongen dus. En toch blijkt Moon of Moongod Allah (de naam waaronder hij zijn Wu-tang producties maakte) geen persoon waarover veel bekend is. Het belangrijkste wat er nu gezegd kan worden is dat hij gruwelijk lekkere beats af heeft geleverd voor het album Stick Bukowski.Samen met Sticks was hij enkele dagen te gast in het huis van platenbaas Kees de Koning. In die korte tijd hebben ze de platenkast aldaar geplunderd en samen negen nummers gemaakt die ze in chronologische volgorde gebundeld hebben tot een album.

Door de manier waarop dit album opgenomen is, het ontbreken van druk en de groei van de man zelf is er een heerlijk relaxte sfeer ontstaan die terug te horen is in de manier waarop Sticks relaxed ontspannend rapt. Refererend aan de schrijver Charles Bukowski maakt hij weer recht voor zijn raap raps op vrolijke beats die de jaren negentig ademen. Door zich te ontworstelen aan de beperkingen die rappers zich opleggen wanneer ze zonodig “echte Hiphop” willen maken zijn Sticks en Moon een mooie samenwerking gestart waarvan we hopelijk nog veel gaan horen.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Sticks & Moon Label:Top Notch
Cover Soundgarden - King Animal

Soundgarden - King Animal Soundgarden was samen met onder andere Nirvana, Alice In Chains en Pearl...