RECENSIE: Interpol - Turn On The Bright Lights: Tenth Anniversary Edition

Cover Interpol - Turn On the Bright Lights: Tenth Anniversary Edition
2012-12-31 Het is alweer tien jaar na het uitbrengen van het debuut Turn On The Bright Lights van Interpol. Momenteel horen we echter vrij weinig van de band. Dit is ook niet zo gek, want na het vertrek van bassist en toetsenist Dengler in 2010 heeft de band een pauze ingelast en werken de bandleden aan hun eigen projecten. Om de stilte te doorbreken en het jubileum van hun doorbraak te vieren, hebben de heren uit New York de archieven opengetrokken. Er is een geremasterde versie van het album verschenen. Ook is er speciaal voor de fans van de band een super-de-luxe versie, die overigens alleen in het buitenland besteld kan worden, inclusief een cd met bonustracks en een dvd.

Turn On The Bright Lights werd in 2002 lovend ontvangen door critici en kwam terecht in vele jaarlijstjes. Op de geremasterde versie van het album staan natuurlijk de singles ‘Obstacle 1’, ‘Say Hello To The Angels’ en ‘NYC’. Met hun donkere gitaarmuziek wordt Interpol vaak vergeleken met bands als Joy Divison en Echo And The Bunnyman als voorgangers, en bands als Editors en White Lies. Voor liefhebbers van deze muziek is Turn On The Bright Lights dus een must-have.

Op de tweede disc treffen we veel bijzonder materiaal aan. Van bijna elk nummer op het originele album vinden we wel een andere versie. Van de zeventien bonustracks zijn er elf demo’s. Dit zijn niet alleen demo’s van tracks van het album, maar ook van songs die op één van de EP’s van Interpol verschenen zijn, zoals ‘Precipitate’. De echte kenner zal meteen het verschil horen tussen twee versies, maar voor de doorsnee luisteraar is het nodig om de twee songs naast elkaar af te spelen. Na ‘Gavilian’, het enige nummer dat echt nooit uitgebracht is, sluit het album af met vier nummers uit de Peel Sessions (van BBC1 DJ John Peel) uit 2001.

Het debuutalbum van Interpol is een plaat die zeker het aanschaffen waard is. De super-de-luxe versie daarentegen is, zoals bedoeld, inderdaad een plaat voor de echte fans, voor wie de speciale opnames zoals demo’s en de nummers uit de Peel Sessions van toegevoegde waarde zijn.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Interpol Label:Cooperative Music
Cover Brian Eno - LUX

Brian Eno - LuxVanaf de eerste toon is hij er weer, de ongrijpbare sfeer die Brian Eno al...