RECENSIE: Tim Hecker - Instrumental Tourist

Cover Tim Hecker - Instrumental Tourist
2012-12-28 SSTUDIOS(Software Studios Series) is een nieuw project van het label Software waarin elektronica-artiesten de handen ineen slaan. Twee grootheden van de hedendaagse ambient, Tim Hecker en Daniel Lopatin (beter bekend onder de naam Oneohtrix Point Never), zijn als eerste uitgenodigd om hun krachten te bundelen. De samenwerking levert met Instrumental Tourist een behoorlijk geslaagd album op.

Hecker en Lopatin hebben een uiterst treffende naam voor het album gekozen. Ze zijn als toeristen op reis gegaan binnen het genre en hebben in hun composities allerlei soorten ambient gebruikt. Het duistere ‘Whole Earth Tascam’ heeft een prachtig motiefje dat gedurende het nummer sporadisch opduikt. Dit is bijvoorbeeld niet te vergelijken met het tweeluik ‘GRM’ waarin korte aanslagen op de piano de boventoon voeren.

Een dergelijke aanpak zorgt natuurlijk voor een divers album, maar het bijna logische gevolg daarvan is dat niet alle nummers weten te overtuigen. ‘GRM’ begint heel rommelig en het eerder aangehaalde pianospel zorgt voor een kille sfeer. Ook de krakende geluiden in het openingsnummer ‘Uptown Psychedelica’ en ‘Intrusions’ vallen rauw op je dak. Deze geluiden zijn overigens niet te vergelijken met de gruizige sound van Heckers laatste album Ravedeath, 1972.

De experimenteerdrift levert echter ook prachtige nummers op, zoals ‘Scene From A French Zoo’. De viool, die in het begin de hoofdrol op zich neemt, staat in schril contrast met de warme elektronicaklanken die het later overnemen. Het duo slaagt erin om een sound te creëren die aan Boards Of Canada doet denken en zelfs van een dergelijke kwaliteit is. ‘Vaccination (For Thomas Mann)’ is een ander hoogtepunt. Verschillende lagen van akkoorden die in eerste instantie niet bij elkaar lijken te passen, vormen wonderwel een mooi geheel.

Het woord “tourist” in de titel lijkt eenmaal letterlijk te zijn genomen door de heren. ‘Grey Geisha’ kent daadwerkelijk Oosterse invloeden. Het vormt samen met ‘Instrumental Tourist’ en ‘Ritual For Consumption’ een sterk drieluik aan het einde van de plaat. In het titelnummer komen de belangrijkste invloeden uit de ambient echt goed samen. Warme klanken zorgen voor de sfeer, geniale gekte en drukte maken het spannend. Ondanks wat mindere momenten is de samenwerking tussen Tim Hecker en Daniel Lopatin een prima start van SSTUDIOS.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Tim Hecker Label:Cooperative Music
Cover Green Day - ¡Tre!

Green Day - ¡Tre!Tijd voor ¡Tré! , het slotstuk van het ambitieuze drieluik dat Green Day...