RECENSIE: Double G - Life Story

Cover Double G - Life Story
2013-02-04 Georgios Lazakis uit Gorinchem maakt muziek onder de naam Double G en is een van de Devastators, een hiphop groep uit die stad, maar tot op heden is zijn grootste wapenfeit het lidmaatschap van Kyteman’s Hiphop Orchestra en daarmee samenhangend zijn featuring op het nummer’ U-town University’ van het album The Hermit Sessions van die groep.

Buiten deze deelname aan het Kyteman’s Hiphop Orchestra is Double G geen grote bekende. Er zijn door hem geen grote hits of klinkende mixtapes uitgebracht. En dan ineens uit het relatieve niets verschijnt er zijn debuut album: Life Story. Zelfs al voor het luisteren zijn er bij het bekijken van de hoes twee zaken die meteen in het oog springen: Het album is in het Engels, en er is een klinkende gastenlijst. Meest in het oog springende gasten zijn de Outlawz, de Amerikaanse hiphopgroep opgericht door wijlen Tupac, en de Amerikaanse rapper Termanology. Er is echter ook dichter bij huis gezocht naar talent, getuige de samenwerking met P.Hil uit Hardinxveld-Giessendam, een dorp in de buurt van Gorinchem. En uiteraard zijn er ook enkele leden van de Kyteman clan terug te vinden op deze cd. Colin Benders met zijn kenmerkende trompet geluid, Unorthadox, Omar Soulay en GMB, de laatste onder zijn eigen naam Gery Mendes, staan Double G bij op zijn debuut.

Alleen deze gastenlijst is dus al de moeite waard om Life Story aan te schaffen. Maar gelukkig is dat niet het enige waarmee hij mensen over de streep weet te trekken. De muziek zelf is ook van een hoog niveau. De rapper heeft een Griekse achtergrond die doorklinkt in de muziek. Dat is met name zeer duidelijk in de beats van het tweede nummer ‘Greek History’ en van het voorlaatste nummer ‘On A Mission’. Verder toont Double G zich een goed verteller. Bij het horen van het nummer ‘Tonight I Sing The Blues’ is een vergelijking met Everlast snel gemaakt. Terwijl in het nummer ‘Lost Ones’ een vergelijking met Common passender is. Agressief, gretig, melancholiek, rustig en zwoel, maar continu verhalend laat Double G binnen de ruimte van zijn cd een brede diversiteit aan hiphopstijlen horen. Een verhalende rapper die omlijst door een eigen geluid van Everlast naar Common weet te gaan, dat kom je zelden tegen. De titel Life Story kon dan ook niet pakkender gekozen worden, in vogelvlucht worden er allerlei aspecten van het leven aangestipt.

Double G heeft zijn verhaal niet alleen in een mooie vorm op de plaat gezet, de clips die bij drie nummers van dit album geschoten zijn vormen ook een mooie trilogie. Deze trilogie staat online, kijk hem eens!
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Double G Label:Rough Trade Records
Cover Will And The People - Friends

Will And The People - FriendsDe zomer van 2012 werd muzikaal beheerst door een aantal nummers. Het valt...