RECENSIE: Scrum - A Night At The Pub

Cover Scrum - A Night At The Pub
2013-02-01 Net na openingstijd stappen twee heren het café binnen. Terwijl de barvrouw biertjes tapt, tokkelt er één wat op zijn gitaar. De ander pakt een elektrische viool en speelt vrolijk mee. Een derde begint er opeens bij te zingen. Langzamerhand stroomt het podium vol totdat er uiteindelijk zes mannen en een vrouw losgaan op de eigen uitvoering van ‘Drunken Lullabies’. Op deze komische manier begint de nieuwe live-DVD van Scrum, een folkband uit het Noorden des lands.

En daar blijft het niet bij. Tijdens ‘No Rain In The Pub’ onderbreekt de band het nummer om in de lucht te kijken en paraplu’s op te steken. Tijdens het bijna twee uur durende concert blijven dit soort momenten terugkomen. Het past perfect bij de vrolijke toon die wordt gezet door de uiterst strak gespeelde folkmuziek.

A Night At The Pub is in april 2012 opgenomen in Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden. De band speelt meestal op elektrische instrumenten maar kiest dit keer voor de akoestische setting. Het pakt fantastisch uit: de verschillende combinaties van gitaar, viool, fluit, accordeon en doedelzak klinken prachtig. Samen met de vocalen van Robin Slutter wordt het ene muzikale hoogtepunt op het andere gestapeld. ‘Caledonia’ moet als een van de hoogtepunten ten minste even genoemd worden, waarbij de vrouwelijke zangpartij geen onbelangrijke rol speelt.

Dat de band ondertussen ook veel plezier heeft, mag duidelijk zijn. Met teksten als: “Staring at the face of death I can’t help but smile, I told the reaper: have a seat, cause this might take a while”, kan het natuurlijk ook niet mis gaan. Ondertussen hoeven de muzikanten het publiek al lang niet meer op te zwepen. Iedereen klapt enthousiast mee of is juist muisstil tijdens de gevoeligere liedjes.

A Night At The Pub bevat ook een live-CD, met alleen de audio van het concert. Leuk voor onderweg of als je geen zin hebt om naar een scherm te staren. Maar de echte beleving krijg je pas wanneer je de passie en het plezier van de bandleden voor je ziet. Scrum reist al een tijdje met hun theatertour door heel Nederland. Tot eind maart 2013 zijn ze nog te zien. Mocht je geen kans zien om ze in levende lijve te aanschouwen, dan is deze live-DVD in ieder geval een aanrader.
Recensent:David van der Lof Artiest:Scrum Label:Aces High Promotion
Cover The Jacks - Epic Trois

The Jacks - Epic TroisZe ontpoppen zich zo langzamerhand tot Brabants Trots. The Jacks , een...