RECENSIE: Kyla La Grange - Ashes

Cover Kyla La Grange - Ashes
2013-01-24 Een album over de goede en slechte kanten van de liefde. Niets nieuws onder de zon zou je denken. Dat blijkt echter wel degelijk het geval te zijn. Kyla La Grange, een Britse singer-songwriter, weet op haar debuutalbum tekstueel een zeer hoog niveau te halen. Voor de uitvoering geldt hetzelfde. Van folk tot indie rock, La Grange gaat niets uit de weg op Ashes.

Deze lofzang is niet van toepassing op openingsnummer ‘Walk Trough Walls’. Het bombastische refrein is één van de weinige minpunten van het album. Het herhalen van “get up” en “sit up” lijkt geschreven te zijn met de hoop op een hitje, iets waar de overige nummers geen last van hebben. Het tweede nummer ‘Courage’ vormt de echte start van het album. Het begint zeer ingetogen, maar tegen het einde horen we een jagende gitaar die voor de muzikale spanning zorgt. In het refrein komen de Afrikaanse roots van Kyla La Grange(Zimbabwaanse vader en Zuid-Afrikaanse moeder) even naar voren. De klankkleur van de meervoudige tweede stem heeft veel weg van de gospel die in de Zuid-Afrikaanse kerken te horen is.

In het folkliedje ‘I Could Be’ lukt het La Grange niet om iemand van wie ze houdt te bereiken. Het is er een voorbeeld van dat het album niet alleen positivisme herbergt. Wat te denken van het zeer spannende ‘Vampire Smile’: “And here I’m trying not to bite your neck. But it’s beautiful and I’m gonna get so drunk on you and kill your friends. Then you’ll need me and we can be obsessed”. De soms monotone zang van La Grange stoort niet door teksten als deze, waar de klasse van af druipt. Daarnaast zijn ook de composities van de nummers zeer sterk. Met het gebruik maken van een canon in ‘You Let It Go’ is ze origineel, gebruik makend van een eeuwenoud fenomeen.

Je vergeeft Kyla La Grange na al dit moois zelfs dat er gewacht moet worden op een verborgen track. De nasale zang in de coupletten van dit nummer is er een voorbeeld van dat ze ook als zangeres zeer divers is. Het veelvuldige switchen naar haar kopstem in ‘To Be Born’ is indrukwekkend en doet denken aan Kate Bush. Dat de gitaarpartij zo van een album van The Walkmen zou kunnen komen maakt dit nummer kenmerkend voor Ashes. Diverse stijlen en invloeden worden gemixt tot een originele sound. Veelbelovend debuut!
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Kyla La Grange Label:Sony Music
Cover Soul Asylum - Delayed Reaction

Soul Asylum - Delayed ReactionHoewel de naam Soul Asylum wellicht niet direct een belletje zal doen...