RECENSIE: Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko

Cover Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko
2013-02-20 De Malinese muziek heeft nog nooit zo in de schijnwerpers gestaan als de afgelopen paar maanden. Terwijl in maart 2012 de president werd afgezet was in hetzelfde land Bassekou Kouayate net begonnen aan de opnames voor zijn nieuwste album. De president was een goede vriend van Kouyate en steunde de Malinese muziekscene voluit. Kouyates opnames gingen echter verder. Dat maakt Jama Ko een plaat doorspekt van hoop op een betere toekomst.

Bassekou Kouyate is een van de meest innovatieve en bekendste bespelers van de ngoni. Het traditionele Afrikaanse instrument is de oudste versie van de huidige banjo. Kouyate leverde met zijn krachtige spel al bijdragen aan vele verschillende projecten. Hoogtepunt is daarbij zijn rol in het Cubaans-Malinese project AfroCubism. Op Jama Ko ontvangt de artiest ook de nodige vriendendiensten terug. Onder andere blueslegende Taj Mahal valt te horen.

Vanaf de eerste seconden klinken de traditionele Malinese geluiden heerlijk uit de speakers. Kouyate heeft zijn spel in de loop der jaren een stuk krachtiger laten klinken. Terwijl de kalibassen en standaard zangschema’s elkaar aanvullen weet Kouyate op Hendrix-achtige wijze de Ngoni cool te maken.

Deze opbouw resulteert, met de bijdrage van zangeres Kasse Mady Diabete, in het prachtige ‘Sinaly’. Het nummer vertelt het verhaal van een Malinese koning uit de negentiende eeuw, die gedwongen werd zich tot de Islam te bekeren. Deze weigerde en een lange oorlog volgde. Het nummer is uiteraard een vergelijking met de huidige situatie. Zangeres Diabete snijdt met haar perfecte uithalen dwars door je ziel heen.

Ook bluesman Taj Mahal weet tijdens ‘Poye 2’ zijn stempel op de muziek te drukken. Het nummer heeft meer de opbouw van de deltablues van collega Ali Farka Toure. De elektrische gitaar van Mahal gaat het duel aan met ngoni en tegelijkertijd zingen beide artiesten ook tegen elkaar in. Een hoogtepunt waar zowel John Lee Hooker als Ali Farka Toure van zouden watertanden.

Waar op voorgaande albums Kouyate zichzelf soms verloor in eindeloos gepingel op de ngoni, heeft de Malinees op Jama Ko een sterk eigen geluid gevonden. Zelden klinkt woede en hoop zo mooi zuiver. Dat maakt dat de plaat gemakkelijk de gehele dag aan kan blijven staan. Nu duimen dat Kouyate, na een korte stop in de afgelopen weken, deze zomer terugkeert naar het Europese vasteland.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Bassekou Kouyate & Ngoni Ba Label:Xango Music
Cover Public Enemy - Most of My Heroes Still Don’t Appear on no Stamp/The Evil Empire Of Everything

Public Enemy - Most Of My Heroes Still Don`t Appear On No Stamp/The...In 2009 stond crowdfunding via het internet op het punt van doorbreken. Het...