RECENSIE: Fleetwood Mac - Rumours: 35 Years Edition

Cover Fleetwood Mac - Rumours: 35 Years Edition
2013-03-24 Ellende blijkt steeds weer één van de beste inspiratiebronnen voor muziek. Verbroken relaties, roddel, drank, drugs en laten we de dood niet vergeten. Het beste bewijs is misschien wel Rumours van Fleetwood Mac. Muzikaal gezien een sprankelende plaat die tot op de dag van vandaag fris klinkt. Het album bevat een flink aantal hoopvolle en optimistische klanken, terwijl de teksten meer beladen zijn dan de fijne liedjes doen vermoeden. Dat heeft natuurlijk veel te maken met de omstandigheden waaronder de plaat tot stand kwam. Het gaat wat ver om die waslijst aan ellende te gaan noemen, maar als je band bestaat uit twee stelletjes en een drummer die net hun relatie hebben verbroken, dan is duidelijk dat er van ideale omstandigheden geen sprake kan zijn.

In zo`n geval lijkt het uitgesloten dat je dagelijks op elkaars lip gaat zitten. De leden van Fleetwood Mac deden dit echter toch omdat ze allen een sterk geloof hadden in de muzikale klik van de band.
Zodoende werden de songteksten eerlijke, open dialogen tussen de verschillende bandleden. En juist al deze ingrediënten maken Rumours een verdomd goede plaat. Van de teksten tot aan de drums. Van de bas- en gitaarpartijen tot aan de (harmonieuze) zang, alles klopt.

Inmiddels zijn we 45 miljoen verkochte exemplaren verder en dat zal alleen maar oplopen nu Fleetwood Mac heeft aangekondigd dat ze op tournee gaan met het materiaal van Rumours. Daar hoort natuurlijk een nieuwe uitgave van het album bij. Deze Rumours – 35 Years Special Edition bevat naast de originele plaat, inclusief de schitterende b-kant ‘Silver Springs’, een live cd van de Rumours World Tour uit `77. Een fraaie schijf met daarop sterke uitvoeringen van ‘Songbird’ en ‘The Chain’, overigens het enige nummer op Rumours waar de gehele band aan meeschreef. Ook ‘Rhiannon’ en ‘World Is Turning’ van het album Fleetwood Mac mogen er zijn.

Interessanter is misschien wel het derde schijfje waarop early takes, demo`s en instrumentalen een kijkje in de Rumours-keuken geven. De commentaren bij liedjes als ‘Oh Daddy’, ‘Planets Of The Universe’ en ‘Second Hand News’ geven je het gevoel alsof je te gast bent in de opnamestudio.
De early take van ‘Go Your Own Way’ is een absoluut hoogtepunt. Het nummer lijkt werkelijk uit de tenen van Lindsey Buckingham te komen. De pijn van het moment is een garantie voor koude rillingen. Tegelijk geven de versies van ‘Keep Me There’ en de demo van ‘The Chain’ een goede indruk van de totstandkoming van de uiteindelijke versie van ‘The Chain’.

Je kunt er over discussiëren of Rumours ook zo succesvol was geweest zonder alle persaandacht, roddels en leed achter de schermen, maar het feit blijft dat Fleetwood Mac met Rumours een plaat afleverde die ongekend eerlijk is en bovendien muzikaal perfect in elkaar steekt. Deze jubileumuitgave is er om ons muziekliefhebbers daar weer eens haarfijn aan te helpen herinneren.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Fleetwood Mac Label:Warner Music Benelux
Cover Destiny's Child - Love Songs

Destiny's Child - Love SongsStel een vraag over een succesvolle reünie van een meidengroep in 2012 en...