RECENSIE: Woot - Son Of A

Cover Woot - Son Of A
2013-03-24 De Haagse formatie Woot bestaat uit zanger/gitarist Tobias Wolring, basgitarist Sebastiaan Simoen en drummer Thijs van Teijlingen. De heren vinden elkaar in hun liefde voor de vuige, bluesrock ’n roll en hebben Hendrix, The Doors en ook The Black Keys als grote voorbeeld. In 2009 brachten ze hun self titled debuut-EP uit en in de jaren daarna volgden optredens door het hele land en ver daar buiten. Het grootste succes tot nu toe is het winnen van de Grote Prijs Van Nederland in de categorie Alternative/Rock in 2011. Met hun nieuwe EP Son Of A maakt de band de volgende stap.

Het drietal trapt af met ‘Devils’. Een traag en voornamelijk instrumentaal nummer met een onheilspellende sound en waarin Wolring laat horen dat hij weet hoe hij zijn gitaar laat spreken. Het daaropvolgende ‘Oh What A Mess’ is een meer rechttoe rechtaan rock ‘n roll track, met een heerlijk basloopje, een catchy refrein en een sfeervolle gitaarsolo. De band houdt dit vast en Son Of A gaat vervolgens verder met het nummer ‘Sugar’ en de titeltrack.

Een aantal zaken zijn tot dan toe opgevallen. De band hanteert een vaste opbouw in de nummers. Er wordt rustig opgebouwd, gevolgd door een wat stevigere break, weer een stapje terug en tot slot sluit de band af met een jam. Het klinkt daardoor soms wat voorspelbaar. Daarnaast valt het op dat Wolring vooral vertellend zingt. Hij heeft een eigen geluid, maar zijn bereik is wat beperkt. Het zou de luisterbaarheid, zeker van een mogelijke full length plaat, ten goede komen als de heren hier wat meer diversiteit in weten aan te brengen. Dat dat geen probleem voor ze moet zijn, laten ze horen in de verrassende en meer surf-georiënteerde afsluiter ‘Where Did You Go’.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Woot Label:Eigen Beheer
Cover Langhorne Slim & The Law - The Way We Move

Langhorne Slim & The Law - The Way We MoveOnlangs speelden ze nog in het voorprogramma van The Lumineers in een...