RECENSIE: The Besnard lakes - Until In Excess, Imperceptible UFO

Cover The Besnard lakes - Until In Excess, Imperceptible UFO
2013-03-27 Het is in Montreal lonend om als koppel een band te vormen. Arcade Fire’s succesverhaal is bekend, maar ook The Besnard Lakes mag wat dat betreft niet onvermeld blijven. Jace Lasek en Olga Goreas brachten alweer tien jaar geleden hun eerste plaat uit. Op het vierde album van de indierockers, Until In Excess, Imperceptible UFO, gaat het stel samen met de overige bandleden door met waar ze goed in zijn; een eigenzinnige mix van stijlen die steevast sterke liedjes oplevert.

Until In Excess, Imperceptible UFO zweeft in de ruimte die is ontstaan tussen het laatste reguliere album en de EP You Lived In The City. Op laatstgenoemde, de soundtrack van een documentaire genaamd Welcome To Pine Point, heeft de muziek een ingetogener karakter dan voorheen het geval was. Het nieuwe album kenmerkt zich door het meer en meer opschuiven in de richting van dreampop. De stem van Olga Goreas doet erg denken aan die van Victoria Legrand van Beach House en ook muzikaal is er dus verwantschap met deze band. ‘People Of The Sticks’ is hier een voorbeeld van, maar The Besnard Lakes weet er toch een eigen draai aan te geven door een grotere aanwezigheid van de gitaar.

The Besnard Lakes is een band die overal de tijd voor neemt. Lange intro’s zijn niet vreemd, maar ook op productioneel vlak is er geen haast. Het is drie jaar geleden dat voorganger The Besnard Lakes Are The Roaring Night het licht zag en zo te horen is de band heel secuur te werk gegaan wat betreft de opbouw. De meeste nummers hebben aan het einde uitbarstingen met overstuurde gitaren, maar het album heeft ook over het geheel genomen een opbouw. Er zijn rustpunten ingebouwd, zoals het einde van ‘And Her Eyes Were Painted Gold’, en het directere nummer ‘At Midnight’ wordt opgevolgd door het dromerige ‘Catalina’. Door de lange keyboardtonen en de tokkelende gitaar geeft het de mogelijkheid om even tot rust te komen.

Zoals eerder aangehaald zijn de invloeden talrijk. Het eerste deel van ‘The Specter’ toont met de mooie koortjes de Beach Boys-kant van de band. Dit wordt later echter abrupt verstoord door shoegazegitaren die ook zo kenmerkend zijn voor The Besnard Lakes. Until In Excess, Imperceptible UFO mag dan weliswaar minder to the point zijn dan zijn voorganger, maar dat doet geen afbreuk aan de kwaliteit van de muziek. The Besnard Lakes flikt het weer.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:The Besnard lakes Label:Secretly Canadian
Cover Stratovarius - Nemesis

Stratovarius - NemesisHet leek een tijdlang bergafwaarts te gaan met Stratovarius . De briljante...

Cover Josh Ritter - The Beast In Its Tracks

Josh Ritter - The Beast In Its Tracks Een mummie die tot leven komt en een geheime verhouding begint met de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT