RECENSIE: In My Tree - In My Tree

Cover In My Tree - In My Tree
2013-05-02 In My Tree is een Brabants songschrijversduo, bestaande uit Bert-Jan Kuijpers en Paul Verschuur. De twee heren hebben een duidelijke rolverdeling: Kuijpers schrijft en zingt en Verschuur verzorgt de muziek. De muziek valt te omschrijven als folk, maar ook wel als pop. De heren noemen hun muziek “eerlijk en ambachtelijk”.

De mannen worden op de plaat bijgestaan door een band, althans zo lijkt het. Verschuur is verantwoordelijk voor de ‘instruments’ zo staat in het albumhoesje, maar dat lijkt onwaarschijnlijk.
De akoestisch gitaar heeft op het album de voornaamste rol, bijgestaan door bas, toetsen, drums en elektrische gitaar. De zang van Kuijpers is prima, maar hij heeft geen opvallende of heel karaktervolle stem.

Het debuutalbum van In My Tree is al met al best aardig. Het opent met ‘Brings Me Down’, een rustig liedje waarin de band laat invalt en dat met ruim 4 minuten net wat langdradig is. Dat geldt ook wel wat voor het nummer ‘Dark Side’ , waarin een wat onnodige climax wordt uitgevoerd, waarna het nummer weer van voor af aan begint. Met de duur van bijna 7 minuten is het net iets te veel van het goede. In ‘The Well Has Run Dry’ horen we in het intro een mandoline met een leuk thema dat vaker terug komt. Het nummer is voornamelijk gitaar en bas, met zo nu en dan die mandoline. De hele band (en vermoedelijk het personeel in de studio) haakt in om het refrein mee te zingen. Pas tegen het eind van het nummer komt de rest van de band erbij. De drum-fill is erg prettig, maar je vraagt je af waarom de vaart er pas zo laat in komt. De mandoline horen we ook terug in het prettige countryliedje ‘My Oh My’, waarin de gitaarsolo wel weer een beetje misplaatst is.

In het sombere ‘Left Alone’ is de piano de basis samen met harmonium, die als de band eenmaal invalt nog erg voorin de mix blijft. ‘Don’t Give In’ laat zien dat de mannen ook soul hebben. Het gitaarwerk is goed en smaakvol. Tijdens het nummer blijf je hopen op blazers of een goede Hammond-partij, maar die komen niet. ‘I’ll Be Around’ is het enige nummer dat door de oprichters van In My Tree samen wordt uitgevoerd. Geen invallende band, behalve dan het meerstemmig zangpartijtje.

De mix op het album is niet heel spannend. Waar bij de meeste Americana-producties de mix vaak wat ruw, ongepolijst en zeker ook verassend is, horen we bij In My Tree toch vooral een pop-mix. De deelnemende muzikanten zijn goed, maar weten de nummers niet het karakter te geven dat ze nodig hebben. Dit neemt niet weg dat de heren van In My Tree mooie liedjes maken, met veel aandacht hun liedjes arrangeren en een aardig debuut afleveren. Als deze mannen veel live-ervaring opdoen en op hun volgende album wat meer risico durven nemen, bestaat de kans dat ze meer aandacht kunnen genereren.
Recensent:Rients Kuik Artiest:In My Tree Label:Eigen Beheer
Cover Liquid Snow - Down And Out

Liquid Snow - Down And Out Down And Out is de tweede EP van het Nederlandse poprockbandje Liquid Snow...