RECENSIE: Boring Pop - Boring Pop

Cover Boring Pop - Boring Pop
2013-04-28 Op 23 maart 2013 was de release party van de eerste full length elpee van de Rotterdamse band Boring Pop. De self-titled 45-toerenplaat werd al in mei 2012 opgenomen, met Chris van Velde die onder andere ook werk van Rats on Rafts opnam, maar de uiteindelijke release heeft “wegens de verdere gang van zaken” even op zich laten wachten. Met tien korte, vrolijke en rechttoe rechtaan liedjes mag het resultaat er zeker zijn. De sound laat zich vergelijken met de Belgische band The Tellers, maar dan iets steviger. In verband met de verhuizing van ondergetekende, heeft ook de recensie wat langer op zich laten wachten.

Als behalve Boring is de Pop van de Rotterdammers. Ze schotelen het de luisteraar voor in de puurste vorm: gitaar, bas, drum en een zanger die zingt over dagelijkse beslommeringen. De hoogst opgeleide band, met de makkelijkste tekst, zo zeggen ze zelf. Een en ander is samengesmolten tot een opgewekt geheel.

In ‘Do As We Please’, het uptempo openingsnummer, worden de eigenschappen van de “little brothers and sisters” beschreven. ‘Graham Spate’ gaat kort gezegd over een wat onverzorgd type, die z’n nest niet uitkomt. ‘Teens in the Middle / Off the Knight’ is een van de hoogtepunten van de plaat. Het begint met opgewekt gitaarriffje, wat ongedwongen solowerk en de zanger laat het zingen voor wat het is en vertelt het verhaal over zijn meisje. Aan het eind van de track gaat de band nog een beetje los. “People say she’s crazy, I’ll bet that’s why she’s mine”.

Kant A van de plaat sluit af met Boring Pops interpretatie van een ballad, ‘Black Lines’. De band gaat op kant B van de elpee gewoon verder met waar ze mee bezig waren. ‘The Man Upstairs’ heeft ze daar gelukkig niet van weten te weerhouden en de luisteraar kan onder andere nog genieten van het vrolijke en opgewekte ‘Nathan’s Rotation’ en rock ’n roll track ‘A) Dull’.

De band sluit passend af met het nummer ‘ We Do Our Best’, dat een van de stevigste songs op de plaat is. Ze hebben hun best gedaan en dat is te horen. Boring Pop levert met hun self-titled langspeler een erg leuke indiepopplaat af. Eenvoudige liedjes, pakkende verhaaltjes en met voldoende afwisseling qua sound en opbouw, waardoor de plaat geen moment verveelt. De plaat komt op een moment dat er meer aandacht is voor ouderwetse rock ’n roll en wat dat betreft komt het wel goed uit dat de release wat vertraging heeft gehad. Niet het zoveelste Nederlandse bandje, wel de zoveelste verassend leuke Nederlandse release!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Boring Pop Label:YCR
Cover Bert Beenen - Ff Kalm An

Bert Beenen - Ff Kalm AnIn 1983 bracht hij met 12 Ambachten, 13 Ongelukken zijn debuutalbum uit....