RECENSIE: John Fogerty - The Long Road Home

Fogerty, John - The Long Road Home
2006-05-31 Jarenlang was werk uit zijn Creedence Clearwater Revival tijd taboe. Dit toch bepaald niet onverdienstelijke hoofdstuk uit de carrière van John Fogerty werd door hemzelf compleet genegeerd. Zelfs bij live optredens waagde hij zich slechts zelden aan zijn vroegere werk. Conflicten met oude platenbazen en ontevredenheid over allerlei rechten en andere beslommeringen zorgde voor deze starre houding van de oud frontman van CCR.

Toch ligt er nu een verzamelaar in de winkel waarop zowel werk van CCR als ook van John Fogerty solo te vinden is. En dat Fogerty zijn wrok eindelijk aan de kant heeft gezet, zal menig muziekliefhebber vrolijk stemmen. Dit album bevat 25 songs, bestaande uit de grootste hits uit het CCR tijdperk (CCR vormde van 1968-1972 één van de meest succesvolle rockformaties aller tijden), solowerk en enkele live opnames van Fogerty. Veel van deze 25 nummers, zeker die uit het CCR tijdperk, zijn absolute wereldhits geweest. Dit album zal voor velen dan ook een bal der herkenning zijn. Alleen het ontbreken van de hits Suzy Q en I Put A Spell On You zal voor sommige liefhebbers een gemis zijn.

De nummers uit Fogerty’s solocarrière en die uit zijn CCR-tijd zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden. Nummers als Proud Mary, Bad Moon Rising en Who’ll Stop The Rain zijn ware rock klassiekers. Het wat rauwe stemgeluid van Fogerty is hier altijd herkenbaar aanwezig. Zijn solonummers zijn veelal ingetogener en laten meer country invloeden horen. Hetgeen alle songs gemeen hebben is de enorme kwaliteit. Met dit overzicht van zijn gehele oeuvre bewijst Fogerty één van de grootste songwriters te zijn van zijn generatie. Een ander belangrijke constatering is dat bijna alle songs op dit overzichtsalbum binnen de 3 of 4 minuten blijven. Dus geen clichématige drumsolo’s of ellenlange gitaarintro’s, waar collega ‘classic rock bands’ zich nogal eens aan bezondigen. John Fogerty bewijst in veel songs op dit album dat je niet meer dan 3 minuten nodig hebt om een perfect pop/rock liedje te maken.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:John Fogerty Label:Universal
Seeed - Next!

Seeed - Next!Met haar derde album 'Next!' zet het opvallende Berlijnse dancehall/reggae...