RECENSIE: Sound City Players - Sound City: Real To Reel

Cover Sound City Players - Sound City: Real To Reel
2013-04-16 Foo Fighters, Nirvana, Them Crooked Vultures, Queens Of The Stone Age, waar kom je Dave Grohl eigenlijk niet tegen? Ja, de plaatselijke supermarkt op donderdagochtend niet, maar sla een willekeurig muziekblad open of check je cd-collectie en de naam van Grohl lijkt onontkoombaar. Er zijn legio namen te noemen bij wie dit gegeven heel irritant zou zijn, maar op de een of andere manier gaat dat voor deze rasmuzikant niet op.

Onlangs kocht Grohl voor zijn eigen 606 Studio het roemruchte mengpaneel van de Sound City Studio. De studio, waar Nirvana Nevermind opnam, werd gesloten. De plek die onderdak bood aan legendarische muzikanten en dito albums kon niet gesloopt worden zonder een laatste groet. Grohl besloot de studio een laatste eer te bewijzen door de documentaire Sound City te maken. Voor de muzikale ondersteuning trok hij een blik met grote namen als Stevie Nicks, Sir Paul McCartney en Josh Hommes open. Samen met de leden van zijn eigen Foo Fighters en Nirvana-bassist Krist Novoselic werden nieuwe songs geschreven en de voor de gelegenheid samengestelde groep kreeg de naam Sound City Players.

Het schijfje Real To Reel bevat een bonte verzameling van songs die aandoen alsof je bij het leegruimen van de Sound City Studio boven op die ene stoffige plank in de hoek nog een opnametape uit de jaren negentig tegenkomt. En zoals het bij tapes die op de plank zijn blijven liggen meestal gaat, is dit schijfje wisselvallig. Goed, natuurlijk staan alle namen bij de Sound City Players garant voor een hoog niveau, maar lang niet alle songs weten te bekoren. Ook al is de opening met ‘Heaven And All’ stevig en heeft ‘Time Slowing Down’ die kenmerkende `90`s rocksound, ze weten niet helemaal te overtuigen.

De eerste track die wel raak is, is ‘You Can`t Fix This’ met Stevie Nicks. Het draagt onherroepelijk de sound van Fleetwood Mac met zich mee. De fijne track krijgt een goed vervolg met de typische Foo Fighters rocker ‘The Man That Never Was’. Na de uptempo (punk)rocker ‘Your Wife Is Calling’ met Lee Ving, scoort ook ‘From Can To Can`t’ een dikke voldoende. Met de leadzang van Corey Taylor krijgt de song de typische Stone Sour sound mee.

Ook wanneer Josh Homme om de hoek komt kijken maakt Real To Reel een goede indruk, bijvoorbeeld bij het herkenbare ‘Centipede’ dat zo van het Them Crooked Vultures album afkomstig zou kunnen zijn. Maar ook ‘A Trick With No Sleeve’ en de spannende afsluiter ‘Mantra’, met Grohl en Trent Reznor, kunnen bekoren. Dat valt helaas weer niet te zeggen van het nogal standaard ‘Cut Me Some Slack’ met Paul McCartney en Krist Novoselic.

Al met al is Real To Reel echt geen slecht album, maar als je een topsetting hebt als die van de Sound City Players, dan verwacht je een briljante plaat en daarvoor komt dit album te kort. Daar kan zelfs het mengpaneel van de Sound City Studio of het fraaie ‘If I Were Me’ niets aan veranderen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Sound City Players Label:Sony Music
Cover David Bowie - The Next Day

David Bowie - The Next DayAfgelopen 8 januari, de dag waarop hij zijn 66ste verjaardag vierde, maakte...