RECENSIE: Terror - Live By The Code

Cover Terror - Live By The Code
2013-05-28 Wat maakt nu een goede hardcore band? Daar zullen de meningen flink over verschillen. Vette songs, energieke optredens, geloofwaardige teksten. De kwaliteitseisen lijken niet helemaal vast te staan, maar waar alle fans het over eens zullen zijn is dat het erg belangrijk is dat de afstand tussen band en fans nooit te groot mag worden. Hoe groot het succes ook mag zijn. Terror heeft de afgelopen jaren flink wat successen gekend en weet zich inmiddels genesteld in de top van de scene. Het is echter juist die afstand die altijd klein is gebleven. Serieus, zoek maar eens naar liveoptredens van de band en je ziet ze recent in versleten skatehallen spelen waar het podium gelijkvloers is met de zaal, en op grote podia waar de securitymannen het gapende gat tussen podium en front stage opvullen.

Het vermogen om band en fans bij elkaar te brengen klinkt ook weer op dit nieuwe album Live By The Code door. Scott Vogel schreeuwt wederom (verstaanbare) teksten die de luisteraar aanmoedigen sterk in je schoenen te staan, aangestuwd door harde riffs, slopende breakdowns, plotselinge tempoversnellingen en vertragingen. En dat alles in een moordend tempo. Precies dus wat je verwacht van een goede hardcore band. Maar dan wel van unieke kwaliteit.

Het bijzondere aan Terror is altijd geweest dat ze klinken als een hardcore band, maar net zo goed een thrashmetal band hadden kunnen zijn. Dat bleek al op het vorige album Keepers Of The Faith, maar is nu natuurlijker uitgevoerd. Opener ‘The Most High’ klinkt in eerste instantie redelijk herkenbaar en beukt er op het einde ontiegelijk lekker op los. Zo ook ‘Only Stronger’ dat de hook al in het begin heeft door een melodieus akkoordenschema over te laten vloeien in een agressieve en pompende riff. Je vraagt je in wezen af hoe Terror het toch telkens voor elkaar krijgt om de hele tijd spannend te klinken en continu te boeien.

En dat komt eigenlijk door het lef dat de band heeft. Het lef om niet rustig op te bouwen naar een breakdown of een modulatie, maar om in een hoog tempo ogenschijnlijk onsamenhangende riffs achter elkaar te plakken met een overtuiging die zijn gelijke niet kent. En daarnaast zijn er tal van subtiliteiten verstopt op Live By The Code zoals het onheilspellende loopje op ‘Only Stronger’ of het aflopende thrashy riffje in het intro van ‘Shot Of Reality’.

Terror bepaalt op dit moment gewoon waar de lat ligt voor alle andere hardcore bands. Dit is de norm, hier moet je naartoe. De band doet alles goed en blijft hopelijk overal ter wereld optreden, waar en wanneer dan ook. Net zoals ze nu al doen. Zodat bij elk optreden, iedereen met alle lucht die hij of zij in zijn longen heeft zitten, alle frustratie van het leven eruit kan gooien getuige de zin: ”Life’s not fair, no one’s gonna help you through. You’re friends are all fake no one cares a f*ck about you”. De fans vragen, en Terror levert. Al jaren.
Recensent:Siem Deutz Artiest:Terror Label:Century Media
Cover Deez Nuts - `Bout It

Deez Nuts - 'Bout ItDe Australische mannen van Deez Nuts zijn altijd wel van de klare taal...