RECENSIE: Clenched Fist - Welcome To Memphis

2002-10-03 Clenched Fist komt uit het zuiden van de Verenigde Staten en presenteert nu ook in Europa haar debuutalbum. Het geluid op 'Welcome To Memphis' is behoorlijk zwaar en de nummers zijn redelijk snel, vet en hard. Het klinkt een beetje als Merauder op volle toeren. De band trad in de VS al op met Hatebreed, Madball en Death Threat. Kenners weten nu genoeg en zullen begrijpen dat ook Clenched Fist geen muziek voor watjes is.
Het laatste nummer valt dankzij het net iets andere geluid gelijk op. Dit is dan ook een cover van Stars And Stripes (Street Kids). Na een paar minuten stilte is er nog een live opname te beluisteren waarin Clenched Fist een Madball cover speelt. Dit is echt een extraatje, want de opnamekwaliteit van deze grap is om te huilen.
De eigen nummers zijn wat eentonig, maar wel de moeite waard. De langzame stukken zijn frequent wat metalcore-achtig. De teksten zijn moeilijk te verstaan doordat er wel erg blafferig gezongen wordt. Zonder het tekstboekje zou ik er weinig van hebben kunnen verstaan. "Old school mentality", "Where's your hart", "We won the war", "I can't believe", ze blijken tekstueel betrekking te hebben op de hardcore scene en wat er daar volgens Clenched Fist allemaal wel en niet goed aan is. Zoals eigenlijk altijd is dat natuurlijk preken voor eigen parochie. Welcome To Memphis is een sterk album, maar had wat mij betreft zowel muzikaal als tekstueel best wat afwisselender mogen zijn.
Recensent:Jeroen Verdel Artiest:Clenched Fist Label:Gangstyle Records

Nomojo - Don't Drop The Girls, They're FragileNomojo, het wordt al snel gelezen als No Mojo. En we weten hoe Austin Powers...

Casto - Castoned Castoned is een energiek en tegelijkertijd luisteronvriendelijk stukje...