RECENSIE: Iron Maiden - Maiden England '88

Cover Iron Maiden - Maiden England `88
2013-05-06 We zijn de afgelopen jaren flink getrakteerd op dvd’s van Iron Maiden, maar er was er nog eentje die ontbrak. Het gaat om Maiden England `88, die oorspronkelijk in 1989 op VHS verscheen, en dan nu eindelijk als dubbel-dvd verkrijgbaar is.

Samen met de dvd Live After Death zijn dit de concertopnamen die de meest glorieuze jaren van de band weerspiegelen. Het volledig geremasterde geluid en de opgepoetste beelden laten zien dat Iron Maiden ten tijde van de opnamen in november 1988 in absolute topvorm verkeerde. De twee avonden van de opnamen in het NEC in Birmingham toont een bevlogen band die met heel veel spelvreugde en opperste concentratie haar songs ten gehore brengt.

Het zwaartepunt van de setlist ligt op Seventh Son Of A Seventh Son, het album dat begin 1988 uitkwam. Maar liefst zes nummers krijgen we voorgeschoteld van dit geweldige album en vooral het epische titelnummer is het absolute hoogtepunt van het concert. Maar ook briljante nummers als ‘The Clairvoyant’, openingssong ‘Moonchild’ en ‘Infinite Dreams’ zijn songs die model staan voor de enorme inspiratie die de band op dat moment had.

Nieuwigheidje tijdens het concert is het gebruik van keyboards, een prominent aanwezig instrument op Seventh Son Of A Seventh Son. Om de nummers van dat album natuurgetrouw te kunnen spelen mag één van de roadies tijdens deze songs de toetsen beroeren. Weliswaar nog weggestopt achter op het podium, maar de band die er eerst prat op ging geen keyboards te gebruiken moest er toch aan geloven. Het heeft zeker voor een verrijking van het geluid gezorgd.

Uiteraard worden ook de grote publieksfavorieten gespeeld, maar gek genoeg geen nummers van Powerslave. Letterlijk een hoogtepunt is het moment dat Bruce Dickinson geheel spontaan Dave Murray op de schouders neemt tijdens ‘Number Of The Beast’, terwijl de goedlachse gitarist gewoon door blijft spelen. Het is een act die vanaf dat moment nog vele malen opgevoerd werd.

Naast dit historische concert staat op de tweede dvd ook nog genoeg snoepgoed. Zo krijgen we het derde deel van de ‘Iron Maiden History’ te zien. De documentaire beslaat de jaren 1986-1988. Verder vinden we ook de documentaire ’12 Wasted Years’ uit 1987 op deze dvd. De documentaire was ook ooit op VHS verkrijgbaar en toont ons de geschiedenis van de eerste twaalf jaren van de band. Beide documentaires zijn het aankijken meer dan waard. Hilarisch om te zien is het stukje waarin Iron Maiden ‘Wasted Years’ moet playbacken tijdens een Duitse TV show. Het uiterst melige vijftal doet er werkelijk alles aan om de boel flink te verstieren. Zo zien we de bandleden ineens met elkaars instrumenten aan de haal gaan en zien we bassist Steve Harris eerst “zingen” en daarna breed lachend “drummen”. Als toetje staan er ook nog vijf videoclips op de tweede dvd die zeker leuk zijn om een keer te bekijken.

Maiden Engeland `88 is een van de beste concertopnamen van Iron Maiden. We hebben er lang op moeten wachten, maar het nu eindelijk zo ver is zijn we dolblij met deze fantastische dvd. Dit hoort echt thuis in de verzameling van elke zichzelf respecterende Iron Maiden fan.
Recensent:Jan Didden Artiest:Iron Maiden Label:EMI Music
Cover Marble Sounds - Dear Me, Look Up

Marble Sounds - Dear Me, Look UpDat het een domper is als de hoofdact van een festival niet doorgaat, mag...