RECENSIE: Freek de Jonge - Zonde

Cover Freek de Jonge - Zonde
2013-04-23 Met Zonde maakt Freek de Jonge een opvolger op het drie jaar geleden verschenen Van A Naar Z. Voor zijn nieuwste album heeft Freek de Jonge het heft volledig in eigen hand genomen. Zo produceerde hij alle nummers zelf, daarbij werd hij muzikaal onder andere ondersteund door Tim Knol, Van Dyke Parks en Anne Soldaat.

Freek is al bijna zeventig en schuift met Zonde aan in een tegenwoordig steeds groter wordende rij artiesten die hun hoogtepunt op late leeftijd bereiken. Freek de Jonge heeft van de cd een ontzettend persoonlijk project gemaakt. De cabaretier De Jonge valt er ook niet in terug te ontdekken. Daarbij gebruikt hij soms prachtige zinnen. “Achteraf is alles zonde. (…) Zonde als je het deed, zonde als je het liet,” is een verrassend nuchtere en poëtische kijk op de wereld.

Ook de ode aan zijn echtgenote Hella Asser ontroert. Op ‘De Eerste Keer’ schetst hij een prachtige omschrijving van zijn monogame toewijding aan haar. De piano van Van Dyke Parks jengelt zachtjes en versterkt het melancholische gevoel. Een gevoel dat bij veel nummers terugkeert. ‘Niemand Niets Nergens’, over zijn demente moeder, verbeeldt de eenzaamheid prachtig. Ook hierbij stemt de muzikale omlijsting van het nummer melancholisch.

Met Zonde brengt Freek de Jonge weer een mooie plaat uit. Voorganger Van A Naar Z bracht nog prachtige verhalen met een rootsbegeleiding, op Zonde geeft Freek de Jonge zichzelf voornamelijk bloot. De melodieën zijn veel meer in de pop-richting verschoven. Dat maakt dat de nadruk meer op de teksten komt te liggen. Die inspireren van het begin tot einde. Als Freek dit niveau blijft houden mag hij nog tijden doorgaan!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Freek de Jonge Label:V2 Records
Cover Frank Turner - Tape Deck Heart

Frank Turner - Tape Deck HeartVijf albums, drie live-dvd’s, twee albums met b-kantjes, en meer dan duizend...