RECENSIE: Hadewych Minis - Hadewych Minis

Cover Hadewych Minis - Hadewych Minis
2013-05-31 Bezoekers aan theaterfestival De Parade waren in 2011 al getuige van de muzikale ontwikkeling die Hadewych Minis doormaakt. Gedragen door het verlangen minstens één keer in haar leven een product neer te zetten dat helemaal van haarzelf was, leerde ze zichzelf basgitaar spelen en creëerde ze de stijl electro-ponk. Een door haarzelf bedachte term voor de mix van funk, punk en pop en het gebruik van samples. Het zou de basis blijken van wat nu haar debuutalbum is geworden.

En met die mix van verschillende stijlen maakt Minis het voor zichzelf niet bepaald makkelijk. Opener ‘Baby Louise’ is luchtig, speels en bestaat enkel uit vocale samples. ‘Gimme Time’ is veel opzwepender en lijkt een van de songs waarin alle elementen van de electro-ponk het beste naar voren komen, als The Ting Tings met een afrobeat. Zo ook in single ‘Chuck’, waarin de basgitaar een heerlijke, swingende beat neerlegt. En dat Minis ook in de gevoelige sferen kan boeien bewijst ze met het dromerige ‘Soothing Song’.

Kwaliteiten genoeg dus, maar het ontbreekt af en toe wat aan dosering. Zo worden de eerder genoemde swingende songs ‘Gimme Time’ en ‘Chuck’ meteen gevolgd door de ingetogen en wat zwaardere ‘Stay’ en ‘Fear’. Vooral deze laatste is een moeilijke kluif, doordat het nummer ook zelf wat rare overgangen kent. Wat begint als een nummer dat neigt naar spoken word ontspruit in een hoorspel van emoties waarin dan weer de intentie wordt opgevoerd, en er dan weer afgeremd wordt. En deze wisselingen hoor je net iets te vaak op het gehele album.

Wat buiten kijf staat is het enthousiasme waarmee Minis haar muziek heeft gearrangeerd. De oe’s en eeh’s in sommige tracks komen erg aanstekelijk over en de flow van de zanglijnen die ze in nummers als ‘Black Dog’ stopt getuigen van vakmanschap. Het geheel krijgt een bepaalde onbezonnen speelsheid over zich heen, en het is leuk om dat aan te horen. Denderende goede songs staan er niet op dit debuutalbum, maar toch is dit een aanrader geworden voor iedereen die open staat voor een frisse, vrolijke en interessante mix van verschillende stijlen. Dat heel Nederland plat gaat voor dit album zal dan ook niet zo snel gebeuren. Maar daar is Hadewych Minis waarschijnlijk ook niet het type voor.
Recensent:Siem Deutz Artiest:Hadewych Minis Label:Dox Records
Cover Toner Low - III

Toner Low - III Toner Low is een band uit Leiden en omstreken, die in Nederland en...